מתכוננים לבית הספר- פעילות בגן חובה לקראת כיתה א’

מתכוננים לבית הספר- פעילות בגן חובה לקראת כיתה א’

איזה ילקוט מומלץ לבחור לקראת כיתה א? כיצד מומלץ לשבת ליד שולחן? ממש לפני העליה לבית הספר, ביקרתי בגן הילדים כדי לתת לילדים הדרכה כיצד סביבה מיטיבה תשמור על גופם המתפתח והגדל. מסתבר שהכי טוב פשוט ללמד ישירות את הילדים. גיליתי שהם מסבירים באריכות להוריהם את העקרונות, ובחרו בשיקול דעת ילקוט ופינת למידה.

הבן שלי סיים גן חובה, ומכיוון שזה היה גן כל כך מקסים, עם הורים כאלה משקיעניים, שתרמו לגן באופן קבוע וארגנו המון פעילויות ועניינים, היה לי ברור שגם עליי לתרום את חלקי בעניין (ביננו, הבן שלי די לחץ עליי). ולכן התייצבתי, כמה ימים לפני סוף השנה, להדרכה לקראת כיתה א’: ילקוטים, ישיבה, פינת עבודה ועוד…

הקבוצה המקסימה של הילדים ציפתה למפגש בהתרגשות, השתתפה נהדר, הבן שלי הציג את התיק החדש שלו, את המשחקים שלימדנו, ובדק את הילדים כבן גאה לאמא פיזיותרפיסטית התפתחותית. הילדים חזרו הביתה עם ‘הוראות הפעלה’ בעל פה. שנתיים לאחר מכן, עם ילדה נרגשת באותו הגן המקסים, השתדרגנו וההורים כבר קיבלו הביתה דפי הדרכה. אז הנה גם אתם מקבלים את המידע:

בחירת ילקוט

נקודות חשובות בהתאמת ילקוט

(משום מה, זה אחד הנושאים שמעסיקים ביותר את ההורים והילדים. לדעתי שתי הפסקאות הבאות בנושא ‘ישיבה’ ו’גב’ חשובות אפילו יותר!)

מכיוון שהילדים סיפרו לי שחלקם הולכים לקבל ילקוט קיים מאח אחות או בני דודים, לא הרחבתי מולם את היתרונות והחסרונות של כל ילקוט. בעיקר הראנו והדגמנו על כל ילד כיצד אורך רצועות הילקוט וגב הילקוט משפיעים על הדרך בה הגוף מרגיש את המשקל.

במקרה שרוכשים ילקוט חדש השתדלו לרכוש את הילקוט לפי הכללים הבאים – משקל נמוך ככל האפשר, רצועות מתכווננות באופן נוח (ושיהיו מרופדות ורחבות יחסית), מספר תאים לחלוקה נכונה יותר של העומס, וגב עם תמיכות (גב רך לא מאפשר את פיזור המשקל באופן שווה על הגב). לכיתות הצעירות מומלץ שהתיק יידע ‘לעמוד’ בעצמו. מעין תחתית קשיחה שמקלה על הכנסה והוצאה של הציוד מהתיק.

הילדים הרגישו כיצד במקרה של אורך רצועות לא שווה או רצועות ארוכות מדי (התיק יורד לטוסיק), התחושה פחות נוחה לעומת תיק שמונח היטב על הגב, ממש כמעט צמוד, כשהולכים מרחק מסויים: הם ניסו בעצמם.

לגבי תיק ‘טרולי’ עם ידית נשלפת בתוכו וגלגלים – לרוב הידית מכבידה מדי על התיק, למרות שיוצא בכל שנה דגם חדש וקל יותר. אחת הבעיות עם טרולי, היא שיוצר אסימטריה בגופו של הילד בזמן שגורר אותו. בעיה נוספת -מדרגות. יש סיכוי גדול שהילד לא יקצר את הידית ויגרור את התיק במעלה או במורד המדרגות. נוצר מנוף ארוך- שמעלה את המשקל עוד יותר מהמשקל האמיתי של הילקוט. ולכן בבחירת תיק טרולי, משיקולי מרחק או משקל, חשובה הדרכה טובה ותרגול לילד על הרמת התיק בעת טיפוס במדרגות והחלפת ידיים בגרירה.

ישיבה

צריך לזכור שישיבה מותאמת מאפשרת לילד להתפנות לפיתוח מיומנות ידיים לכתיבה, גזירה ופעילויות שונות נוספות ביצירה, אכילה ועוד. הישיבה הממושכת אינה פשוטה עבור ילדים בגיל שש. ולכן נתנו לילדים המלצות לישיבה נכונה – שאם יתקשו לישם בבית הספר, לפחות ינסו בבית בזמן הכנת שיעורים.

הכיסא צריך להיות בגובה שמאפשר הנחת רגליים (העקבים וכף הרגל מונחת) על רצפה (או קופסא, או מקום ייעודי על הכיסא- כמו בכיסאות האוכל לילדים גדולים של איקאה (בהמשך אשים קישור לפוסט שמרחיב בנושא). אפשר גם לשבת בישיבה מזרחית אם זה כיסא של גדולים (שהוא עמוק מדי לירך של ילד בן שש) ליד שולחן של גדולים…  העקבים צריכים להיות מונחים בצורה נוחה על המשטח/הרצפה לצורך כתיבה נוחה ושיפור מיומנויות. ממש רואים את ההבדל בגב כשיש או אין מקום להניח את הרגליים, והילדים הרגישו זאת יפה בעצמם.

דקה לפני שבחרתם באופן המסורתי של הרכישות לקראת קנייה א שולחן חדש לחדר של הילד (מגיע ב’סט’ עם מיטה וארון תואם) חכו רגע : לפעמים שווה להמשיך לשבת ליד השולחנות הקטנים שבבית בשנה הראשונה או השנייה!!!!

על שולחנות וכיסאות לצעירים ראו פוסט שלם – פה.

ואם שולחן של ‘גדולים’- כדאי לצרף לו כיסא ילד, כמו שיש לדוגמא לאיקאה- כיסא הג’וניור שנמכר לפינת האוכל ויכול להיות פיתרון נהדר ליד שולחן גבוה.
 

לפוסט בנושא כיסאות אוכל וסכום לילדים גדולים לחצו על התמונה

זה בעצם כיסא ילד שמתאים לגובה שולחן אוכל (לוודא שמתאים לשולחן כתיבה במקרה שיש מגרה מתחת לפלטת השולחן). אני מרחיבה על היתרונות של כיסאות אלה עם פרטים והמלצות בפוסט הזה:

 אפשר לגוון ולעשות מידי פעם שיעורים על הרצפה, לצורך שינוי תנוחה. הם יושבים הרבה זמן על כיסאות בבית הספר. אבל –  לקחת בחשבון שלצורך תרגול כתיבה יפה ופיתוח מיומנויות זה פחות יעיל ואידאלי.

שמירה וחיזוק גב הילדים

לימדנו (הבן שלי ואני) את הילדים תרגילים לחיזוק ושמירה על הגב, ‘שולחן’, הליכת סרטן, ישיבה עם הרגליים ישרות וביצוע תנועות בידיים של שחייה, חתירה בסירה או התמסרות בכדור.

יש יתרונות רבים לפעילות גופנית, גם בהקשר לתפקוד בלימודים

ילדים בעלי קשיים במוטוריקה גסה ועדינה לעיתים מתקשים בשמירה על מנח הישיבה לאורך זמן ו’נשפכים’ מהר.  ילדים אלו במקרים מסוימים, עלולים להשקיע מאמץ רב בכיתה על היציבות שלהם, ובכך התפקוד בכיתה נפגע. חשוב לדעת שבמקרים כאלו לפיזיותרפיה ולריפוי בעיסוק יש המון מה לתרום בהקשר זה – פוסט בנושא – פה.

להורים בעלי הסבלנות והזמן (באמת שלא צריך הרבה מדיי!), כדאי לדעת שאם הילד עייף ו’שפוך’, כמה דקות של תרגילים כאלה מעלות את מצב הרוח ויוצרות הכנה מצויינת של הגוף לפני ישיבה נוספת להכנת שיעורים. העבודה הממוקדת נותנת לשרירים הרבה תחושה והם ממש מתגייסים לעבודה, ולכן זו דרך טובה להתחיל שיעורי בית, כי לילד תהיה יציבות טובה יותר בעקבות הפעילות.

גם משחקים מוטוריים נוספים מומלצים לפני התחלת הפעילות ה’אקדמית’: כגון קפיצה על רגל אחת, ובכלל כמה קפיצות ברצף: אצלנו בבית (ובטח בעבודה שלי), שמתי לב שבנוסף לשיפור בריכוז, גם החיוך מופיע עם התחלת הפעילות- כמה כיף וכמה יעיל, להתיישב בחיוך ללמוד ולתרגל….

מכירים את משחקי התנועה של לשבת לקום? רעיון מצויין למשחק תנועה קצר לפני שיושבים להכין שיעורי בית: קונים, מדפיסים וקדימה לזוז!

בקרו בחנות  כדי להכיר יותר, הנה משחק כייפי שילדים אוהבים ממש (לחצו על התמונה להגעה למשחק):

dice - on movemevt game  משחק הקוביזוז

משחק הקוביה המגניב! משלב התארגנות מול טבלה (כמו בבינגו), עם תרגולי יציבה וכוח, משחקי מסירות וזריקות, שיווי משקל ומנחי יוגה. נהדר כמשחק תנועה לקראת כיתה א, וגם לפני הכנת שיעורי בית.

נשיאת הציוד בילקוט לבית הספר

שימו לב שיש בתי ספר שמאפשרים לילדים להשאיר את רוב הציוד בכיתה, ולהביא הביתה כל יום רק את מה שחייבים. אני ממליצה בחום על מודל כזה. אני שומעת מאמהות על ילדים שהסתובבו שנה שלמה בתיק עם ציוד שלא בוצע בו שימוש, חבל על הגב של הילדים! ובינינו, סתם ‘מתקווצ’ץ’ בתיק.

רוצים עוד?

ערכתי מפגש לייב עם שתי מרפאות בעיסוק מקסימות, בעלות אתר “אלפים”, ד”ר כינרת שרפי ויעל ויסוצקי – בנושא הכנה לכיתה א’ – ניתן להקשיב או לצפות בלייב בלינק הבא:

רוצים לדעת יותר על הדוגמאות שהצגנו? כל הלינקים בפוסט של מפגש האירוח, כאן

אתם מוזמנים להרשם לבלוג שלי על מנת להשאר מעודכנים, ובנוסף, להכנס ולעקוב אחרי דף הפייסבוק שלי,ובטח האינסטגרם החדש ולהמשיך לקרוא באופן שוטף על כל מיני מעניינים..

עד לפעם הבאה, להתראות! תגובות ושיתופים יתקבלו בשמחה.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!