מתי תינוק מזהה ומגיב לשם שלו?

התפתחות התקשורת והשפה היא תהליך מרתק ומלא בקסם והתרגשות עבור התינוק ומשפחתו. התהליך מעלה הרבה שאלות, ולפעמים גם דאגות מצד ההורים. שאלות לגבי מתי נצפה להפניית הראש של התינוק לשם שלו, מתי יופיעו מילים ראשונות ועוד חוזרות ועולות. ולכן, אני שמחה לארח בבלוג את צוות קלינאיות התקשורת TipTalk ויחד איתן לתת לכם פוסט מלא בידע, הסברים וטיפים שימושיים!

צוות TipTalk מורכב משלוש קלינאית תקשורת שהחליטו שהגיע הזמן לתת להורים מידע מבוסס ברשת. הן חברו יחד ויצרו את הדף המקסים TipTalk באינסטגרם, בו הן משתפות בטיפים ומידע מבוסס. הכירו את:

  • קרן זיו רם, קלינאית תקשורת MA. 
  • מורן גנסין, קלינאית תקשורת MA.
  • דין גבעתי כהן, קלינאית תקשורת BA.

העליתי לצוות TipTalk שאלות בנושא מתי תינוק צריך להגיב לשם שלו, ויחד יצרנו לכם פוסט כל כך שימושי, שאני ממליצה לכם שתשמרו לכם אותו בפינטרסט או שתפו אצלכם בפיד כדי לחזור אליו בעת הצורך! אז הנה, בואו נתחיל:

מתי תינוק לומד לזהות את השם שלו

איך זה קורה שתינוק מתחיל לזהות את השם שלו? 

מרתק לדעת, שלפי מחקרים תינוקות מתחילים להכיר את שפת האם עוד בסוף ההריון, ממש בתוך הרחם. כאשר הם נולדים, השפה כבר מוכרת להם. עם הזמן מתחילים להיבנות במוח ייצוגים צליליים של השפה המדוברת בסביבתם. כלומר, הם עדיין יכולים להבחין בשינויים קלים בהגייה וצלילים משפות שונות, אבל לשפה אותה מדברים בסביבתם הם מגיבים יותר!

המוח מתפתח ומייצר קשרים דרך התנסויות משמעותיות וחזרתיות (כלומר אם הם משמעותיים הם נשארים, כלומר – למידה). אחד מרצפי הצלילים הראשונים שתינוקות מכירים ומגיבים אליו הוא השם שלהם. התינוק מתחיל להגיב לשם שלו מוקדם כי זו המילה שכנראה הם שומעים בתדירות הכי גבוהה, ובטח באופן מאוד משמעותי, כי השם שלהם נאמר בזמן שיח משותף עם הדמויות החשובות ביותר לתינוק- יחד איתכם: האנשים שמטפלים בו! 

זכרו- חייבת להיות משמעות בשביל למידה. 

הקלטה אוטומטית שתרוץ בחדר ותאמר את השם של התינוק שתחזור שוב ושוב, ככל הנראה לא תייצר הבנה משמעותית או למידה של השם. זה התוכן שאתם ההורים יוצקים, יחד עם השהייה והמשחק איתכם, שכל כך משמעותי ושמחבר את החיבורים החשובים במוח!  (ואני מקווה שאף ועדת הלסינקי לא תאשר רעיון כזה של ניסוי!).

התינוק נולד עם מוח שרוצה לשמוע שפה, ומוח שרוצה להיות בקשר משמעותי עם ההורים וביחד תוך כדי משחק משותף- נוצרת למידה משמעותית. 

מתי תינוק מזהה את שמו

באיזה גיל תינוקות מתחילים להגיב לשם?

ישנם תינוקות שיגיבו לשמם כבר בגיל 7-9 חודשים. כאשר התינוק לא מגיב לשמו בגיל שנה יש צורך בהמשך בירור (פונים ראשית לרופא הילדים שיכול להפנות הלאה לגורמים המתאימים).

מה יכול להפריע לתינוק ללמוד להגיב לשם שלו?

כדי להכיר את שמו, ובאופן כללי את השפה, התינוק זקוק לשמיעה תקינה. יכול להיות שגם פגיעה זמנית בשמיעה, לדוגמה בעקבות נוזלים באוזניים, תוביל לתגובה מופחתת לשם.

המלצות תכלס’: כיצד אפשר לקדם אצל התינוק היכרות עם שמו?

  • קראו לילד שלכם בשמו כשאתם משחקים איתו.
  • להשתמש בשם במצבי היומיום השונים. ממש להגיד את מה שקורה עכשיו: לא להתבייש, זה ממש מקדם התפתחות! “אלון שותה מים”, “רוני מתקלחת” “אלינור מחליפה חיתול!”.
  • אנחנו ההורים יכולים לתת טון, הבעה וצלילים שמגבירים קשב אצל התינוק – למשל כשמדגישים או מאריכים את השם בשטף הדיבור “אאאאללללוווון”.
  • אין כמו— משחק והנאה משותפת! תינוקות ממש אוהבים משחקים כמו “קוקו” “תופסת” ואנחנו קוראים להם ‘משחקי תקשורת’. בכל הזדמנות בה משחקים, נדגיש את השמות שלנו “איפה אמא?” “איפה אביגיל?” “הנה אורן!” וגם.. “אמא— באה— לתפוס את אלון”

אז מתי התינוק שלכם התחיל להגיב לשם שלו? ספרו לנו בתגובות.

הפוסט הזה הוא הרחבה של הפוסט באינסטגרם שלי. בואו לפוסט ותוכלו לפגוש בו תגובות נוספות ומענה שאלות של צוות TipTalk. אם אתם עדיין לא עוקבים אחריי בבלוג, ממש ממליצה לבוא לבקר! המון דיונים בסטוריז, שיתופים ומענה קבוע לשאלות. מעדיפים את הפייסבוק? בואו להגיד שלום.

תודה רבה לקרן, מורן ודין המקסימות על הפוסט החשוב הזה! ניתן ליצור איתן קשר פה בדף המקסים שלהן, וכמובן להשאיר שאלות פה למטה ונשמח לענות לכן יחד! 

רוצים עוד?

פוסט זה הוא חלק מקבוצת פוסטים בהם מתארחים אנשי מקצוע בבלוג.

לחצו על התמונה, להגיע לכולם:

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים. 

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!