כיצד קורקינט תורם להתפתחות הילד?

מתלבטים אם לרכוש קורקינט לילד? בפוסט הזה אתאר כיצד הקורקינט תורם להתפתחות הילד, לאילו גילאים מתאים לרכוש, מה כדאי לקחת בחשבון, אילו מומלצים- ועל מה אסור בשום פנים לוותר. פוסט התפתחותי שאולי יגרום לכם לרוץ לקנות קורקינט נוסף, גם בשבילכם.

אז כולנו מבינים שהקורקינט הוא עוד סוג של כלי תנועתי מתגלגל שילדים ממש אוהבים. אבל לקורקינט יש גם יתרונות התפתחותיים, מוטורים ויציבתיים מומלצים. אפרט אותם אחד אחד, ואציין שיש עוד, אבל בחרתי את העיקריים:

הנה תמונה שמתקצרת את הרוב:

גם אתם חשבתם שיש כל כך הרבה יתרונות לקורקינט?

ועכשיו נרחיב קצת:

רכיבה על קורקינט מפתחת את יכולת התמרון

תוך הפרדת תנועות עינים, צוואר, וחגורת הכתפיים. כמה זה לא ברור מאליו, שלא מסתובבים עם כל הגוף עם מישהו קורא לך? זה אתגר רציני והקורקינט מספק הזמנויות רבות לתרגול הזה, של ייצוב הכידון בעזרת חגורת הכתפיים, ניווט בהפרדה מתנועת הצוואר, העינים והרגליים. לא פשוט, כשחושבים על זה!

רכיבה על קורקינט מפתחת את מערכת שיווי המשקל

תאוצה, שינויי כיוון והתמצאות בתנועה הן הגורמים המפעילים את המערכת הוסטיבולרית ומסייעים לה להתפתח. הקורקינט מספק גרייה וסטיבולרית נהדרת, תוך שהיה במנח זקוף עם מבט לפנים – בדיוק הפעלה איכותית ותרגול של המערכת!

שמירה על שיווי המשקל הולכת ומשתפרת: בתחילה נאחזים חזק בכידון, ועם הזמן הגוף מרגיש נינוח וזקוף יותר (ראו הסברים בהמשך- בזכות חיזוק שרירי היציבה והלמידה המוטורית).

הקורקינט מאפשר חווית עצמאות ונפרדות

הקורקינט מאפשר לילד להגיע למהירות גבוהה ממהירות ההליכה שלו, שלרוב איטית משל המבוגר שלידו. יש לקחת זאת בחשבון ולהתאים את הקורקינט וסביבת הרכיבה לילד. ילד שאינו שומר על קרבה להורה, אינו עוצר כשמבקשים ממנו, ומתקשה להיות קשוב להורה במקביל לאתגר המוטורי – נתאים לו סביבה מגודרת ומצומצמת יותר, רחוקה מכבישים ושקטה יותר.

רכיבה על קורקינט מחזקת את שרירי היציבה

מה זאת אומרת? לא רק מחזק את הרגליים?

לא. הקורקינט מחייב את הילד לייצב את גופו (שרירי ה”הליבה”), בעוד שהוא נע ודוחף עם הרגליים שלו. חיזוק שרירי היציבה יסייעו לילד להיות זקוף יותר על הקורקינט בהמשך, ובכלל יסייעו לתפקוד היום יומי: לשבת זקוף יותר, ולהיות פנוי לפעילויות של מוטוריקה עדינה כאכילה עם סכו”ם, כתיבה, ציור וגזירה.

רכיבה על קורקינט מספקת מנח בריא לפרקי הירכיים והרגליים

הקורקינט מחייב את הרגליים לפנות קדימה או מעט החוצה (לעומת הנחת הרגל בסיבוב פנימה). במנח הטוב הזה, שתי הרגליים עובדות: גם הרגל המייצבת וגם הרגל הדוחפת. ולכן, אם הילד שלכם נוטה ללכת עם כפות רגלים פנימה – הנה יופי של תרגול וחיזוק שרירי ייעודי. עודדו את ילדיכם להחליף רגליים! נסו בעצמכם- יש לכולנו רגל אחת שנוח לנו יותר לייצב עליה את הגוף. אבל כדאי וחשוב להחליף ביניהן, גם אם לזמן קצר.

הקורקינט מייצר תבנית תנועה חדשה – למידה מוטורית

בריא מאוד לפתח תבניות תנועה חדשות, זה טוב גם למוח – ולא רק לשרירים. רכיבה על קורקינט שונה מרכיבה על אופני איזון או בימבה, וגם שונה מרולר בליידס. כולם טובים ומומלצים: ניווט עם כידון זו מיומנות עם יתרונות רבים, וגם מפני שלמידת תבניות מוטוריות חדשות נמצאו כמקדמי למידה בכלל, ומשפרות את יכולות תכנון התנועה. לא פחות חשוב – מעלה את הביטחון של הילד בגופו.

תרגול אל תשכחו שלמידת תבניות תנועה חדשות לוקחות זמן ודורשות תרגול רציף ומשמעותי.

  • שימו את הקורקינט בבגאז’ והציעו אותו בכל פעם שאתם מגיעים לאזור שנראה לכם מתאים!
  • עודדו את הילד ושבחו אותו, גם לאחר הרכיבה, ככה בבית, לפני השינה.
  • צלמו אותו והראו לו בהתפעלות כיצד הוא רוכב יפה,
  • הזכירו את כללי הבטיחות לפני הרכיבה וגם אחריה, בסיכום היום ובאופן חיובי. למשל: כמה יפה אתה שומר על הגוף- עם הקסדה והמגינים, כמה יפה רכבת, והסתכלת קדימה! עצרת כשביקשתי! נהנית? נהניתי לראות אותך!”).

אז החלטנו שרוצים קורקינט: באיזה גיל מומלץ להתחיל ?

אין תשובה אחת. יש פעוטות שבגיל שנתיים יצליחו ויהנו מאוד לקחת לאחים הגדולים שלהם את הקורקינט, ויפתיעו את כל המשפחה. ויש ילדים שבגיל שש יתחילו לרכב על הקורקינט ויתקשו. אני ממליצה לקחת בחשבון גם היבטים בטיחותיים: הילד צריך להיות מסוגל לעצור כשמבקשים ממנו, ולא לרוץ ולהעלם לכם ברחוב! ולכן באופן כללי ביותר אכתוב שגילאי שלוש-ארבע נפלאים לרכיבה על קורקינט, אבל כמובן שאפשר לנסות קודם.

איזה קורקינט לבחור?

שלושה גלגלים

בגדול אני ממליצה לילדים צעירים בגיל שנתיים בערך ועד גיל שש, קורקינטים עם שלושה גלגלים – אלו שבעלי שני גלגלים קדמיים.

המנגנון הזה מאפשר תמרון קליל ואינטואיטיבי לצדדים, והנחת הרגל כל משטח נמוך.

שימו לב שחלק מהקורקינטים האלו באים לרוב עם גלגלי סיליקון מהירים.

אני פחות ממליצה על הקורקינטים שלושה גלגלים שבהם זוג הגלגלים הוא אחורי. הסיבות:

  • לרוב הנחת הרגל מאוד גבוהה, מייצר אתגר בהתקדמות יעילה.
  • אינו מהיר ולכן נדרשת עבודה קשה להתקדם – פחות מספק ונזנח במהירות.

המלצות תכלס

אני מתרגשת לספר שנוצר שיתוף פעולה משמח עם חברת מיקרו ישראל. היתה לי חוויה מדהימה בביקור באנגליה בשנת 2007, שם גיליתי את החברה ואת הקורקינטים על בערך כל ילדי לונדון בפארקים הרבים, ומאז אני בעצמי לקוחה נלהבת.

מיקרו ישראל שמחה להציע לכם הנחה של 7% על כל המוצרים בקוד GALIA7

ואני אציג חלק מהדגמים שלהם וגם דגמים נוספים (ולכן חלק מהלינקים בפוסט יהיו דרך תכנית שותפים):

המיקרו הוא אולי הקורקינט המקורי והראשון עם 2 גלגלים קדמיים. אני מאוד מאוד אוהבת אותו:

בקוד GALIA7 תוכלו לרכוש אותו מהיבואן הרשמי בחנות הראשית ובאתר בהנחה כוללת של 7%

  • נתחיל בזה שיש לי דגם מיני ורוד שנרכש בחו”ל ועבר שתי בנות וחברים כבר 13 שנים!!!! ומצבו מצויין כי תמיד שמרנו אותו בבית (או בבגאז’).
  • הגלגלים שלו איכותיים ומהירים (לפעמים מאוד!)-שימו לב. קסדה ומגינים-חובה.
  • היכולת תמרון שלו מטורפת ולידים מבינים את הדרך בה מתבצע סיבוב (דרך העברת משקל מינימלית) בצורה אינטואיטיבית.
  • הדגם מיני, ממש מתאים לקטנטנים: הוא מתפרק אך לא מתקפל, אבל נוח להסתובב איתו, הוא קל משקל ואינו תופס הרבה מקום.
  • הדגם יקר מאוד אך עמיד ביותר ואם תשמרו עליו יפה, במקום מקורה- מנסיון, הוא לא יאכזב גם אצלכם, שנים רבות.

יש גם למיקרו מיני דגם עם מוט בגובה משתנה:

ואני שמחה לספר ששיתוף פעולה משמח עם מיקרו ישראל הוליד לכם 7% הנחה על כל מוצרי החנות בקניה ישירה מהאתר וחנות היבואן בקוד GALIA7

יש מוצרים דומים מחברות רבות:

אפשר למצוא למיקרו כמובן חיקויים רבים, ורובם אולי טובים מאוד, אבל אני לא יכולה לתת עליהם “תו תקן”:הנה דוגמה מאמזון:

בדף ההמלצות שלי באמזון, יש תיקייה של מתגלגלים עם אוסף של קורקינטים שאני מחבבת.

שני גלגלים

לאחר גיל שש (אפשר גם קודם- אבל הילדים מאוד נהנים מהקורקינט המהיר של השלושה גלגלים, ולכן שווה להשאיר אותם עליו ככל האפשר), האתגר החדש הוא ברכיבה על קורקינט של שני גלגלים. פה מומלץ מאוד לבחור קורקינט שנוח לקפל, לא גדול מדי (לפעמים סביב גיל 10 המתמידים יעברו לקורקינט עם גלגלים גדולים, אבל לא מומלץ לקפוץ מהר מדי).

יש כאלו שמתאימים גם למבוגרים, וזה ממש כיף לרכב על אחד כזה, מנסיון… בביקור בשנת 2011 בעיר ליון בצרפת וכולם שם רכבו על קורקינטים! חזרנו עם אחד של שני גלגלים לבן הגדול שלי, שהיה בן חמש וחצי, ואחותו בת ה-3 קיבלה קורקינט מיקרו של 3 גלגלים:

זה של מיקרו (לפני שאתם רוכשים בדקו את ההנחה במיקרו ישראל בקוד GALIA7)

יש דגמים רבים לקורקינט של שני גלגלים, והבדלים בין הדגמים לפי המטרה. שווה לעשות תחקיר קטן.

שימו לב שיש גדלים שונים ומידות אורך וגובה: תמיד כדאי לקרוא את הוראות היצרן ולהתאים לפי ההמלצות:

הנה דוגמה לאחד מאמזון:

המלצות נוספות

מגינים

קסדה חובה! ומגיבים לכף יד, מרפקים, וברכים גם מומלצים מאוד מאוד. זה מרגיש אולי מסורבל, אך זה מגן על הילד וגם מייצר להורה תחושה של ביטחון שמאפשרת לו להיות רגוע יותר כשהילד מתנסה ורוכב.

אל תוותרו על מגינים טובים (ההנחה ממני על מוצרי מיקרו תקפה גם לאביזרים!)

ואם אתם בעלי ילדים ממש הרפתקנים, תשקיעו ורכשו סט של סקייטבורד, כאלו עם כריות עבות מתחת – שמייצרים ביטחון ועמידות רבה. רוצים המלצה ספציפית? המגינים של “קילר פאדס” הם מאוד מאוד רציניים. הם מיועדים לסקייטבורדיסטים ולמרות הגודל יהיו נוחים מאוד לילדים!! (בדקו היטב את המידות המוצעות) מפני שיש כרית עבה מאוד מתחת למגן, דבר שגם מרגיע את ההורים. המלצות נוספות למגינים וקסדות בקטגוריית מתגלגלים באמזון.

חוקים וכללי שימוש

חשוב שילד שמתחיל לרכב על קורקינט יהיה לידכם ולא ידהר לעבר הכביש. ולכן מומלץ להתחיל במקום מגודר, ושקט, ולהסביר לילד לפני מה הכללים (להקשיב להורה, להיות לידי, לעצור כשאני מבקש- קסדה ומגינים), לחזור על הכללים תוך כדי, ולשבח שהילד מתנהג לפי הכללים, תוך כדי, וגם לאחר מכן. אל תחכו להתנהגות מאתגרת כדי להגדיר את הכללים, להילחץ ולכעוס. הכינו את הילד ושבחו אותו תוך כדי.

אם הילד מתקשה – שבחו אותו על ההשקעה והסבירו לו שלוקח זמן ותרגול לרכב על הקורקינט. אל תשוו לילדים אחרים.

אם ניתן, הביאו קורקינט לעצמכם ותהנו גם (אך שמרו על דוגמא אישית עם קסדה לפחות). אל תוותרו אם ילדכם התקשה, עודדו אותו לנסות עוד וקחו איתכם את הקורקינט בבגאז’ באופן קבוע (התמדה ועידוד זו המלצה גורפת לכל למידת מיומנות חדשה).

אם הילד מראה קושי משמעותי – שווה לפנות לפיזיותרפיסט.ית התפתחותי.ת, ותוכלו לנתח יחד את התבניות תנועה של ילדכם, ולתת המלצות בהתאם.

לשאלות, התלבטויות והערות- ניתן ורצוי להגיב פה, או בדף הפייסבוק או האינסטגרם!

פתחתי באינסטגרם הייליט במיוחד לשאלות ותשובות על קורקינטים

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים. 

10 תגובות בנושא “כיצד קורקינט תורם להתפתחות הילד?

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      נעם, שאלה מעולה. כדאי שאוסיף לפוסט. בגדול אנחנו רוצים שהילד לא יהיה כפוף מדי (כידון נמוך)ובמרפקים מעט כפופים. התאמת הגובה משמעותית גם ליציבה ולפעילות מיטבית וגם חשובה בעצירה מהירה. את הגובה מודדים בעוד הילד עומד על המדרך: הוא בין גובה מפרק הירך לקו המותן (החלק הצר).

  1. לימור

    היי
    האם כל היתרונות שציינת רלוונטיים לכל גיל?
    האם הקורקינט תורם להתפתחות בגיל 6 כפי שהוא תורם בגיל 3?

    תודה

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי לימור! זו שאלה מצויינת, התשובה היא בגדול כן – אפילו לגיל שלך! התמצאות במרחב, שיווי משקל, חיזוק שרירי ויציבתי- ילדים בגיל שש יהנו מאוד מקורקינט בעל שני גלגלים ובמיוחד באיזורים שכיף לרכב כמו טיילת ים ושבילים מרובים. בצרפת יש עיר מקסימה ששמה ליון, ובביקור האחרון שלי בה (לפני עשור)- כולם רכבו על קורקינטים- הילדים והמבוגרים. אז עוד לא היו ממונעים ואני מקווה שעדיין 😊

      1. ויקי

        שלום, אשמח לדעת מה ההמלצה לילדה בת 3 וחצי עם CP המיפלגיה ( המיפרזיס) צד ימין. האם המיקרו יכול להתאים לה? או שהוא מהיר מידי?
        היתה לה התנסות ממש קצרצרה עם קורקינט פשוט עד כה.

      2. גליה דאובה פישמן מאת

        הי ויקי,
        התשובה מאוד משתנה בין ילדים עם המיפרזיס; כוח ופעילות היד – טווח תנועה בקרסול הרגל החלשה- מוטיבציה – הזדמנויות לתרגול ועוד. המהירות לפעמים היא יתרון כי זה אומר שהחיכוך נמוך – פחות מאמץ-ויותר הצלחה.
        אני הייתי ממליצה לבדוק אותו אצל חברים או בחנות היבואן (בשיחה איתם הם המליצו להורים לבוא לנסות! וגם ההנחה שלכם דרכי תתקבל עם הקוד בחנות עצמה).

        אפשרות נוספת שעדיין מאוד תואמת גיל ומאוד מהנה שכדאי לבדוק היא אופני עץ שנראים כמו תלת אופן – למשל אלו – https://amzn.to/3yOoYu0
        מחכה לשמוע (אפשר גם בהודעה פרטית כאן באתר) מה בסוף בחרתם!

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!