בחירת נעליים לתחילת הליכה ונעלי צעד ראשון

האם לתת לתינוק הולך נעליים? האם לבחור נעל צעד ראשון? האם מומלץ לחכות שלושה שבועות של הליכה לפני קניית הנעל הראשונה? ואיזו נעל כדאי לבחור לצעדים ראשונים, או להליכה ראשונית? הפוסט הבא מנסה לשפוך אור בנושא ולתת לכם קצת המלצות קונקרטיות לבחירת נעלים לתחילת הליכה וטיפים להתנהלות.

אז אילו נעליים מומלץ לבחור? 

עמידה ראשונית וסביב רהיטים – נעלי העור הרכות ‘טרום הליכה’

עם סוליית עור רכה מומלצות מאוד בחורף לתינוקות שזוחלים ונעמדים- הנעל הזו מחזיקה את הגרב וטכנית קצת פחות קר לו ברגליים (גם אני פולניה). אם הילד אוהב להעמד בחוץ חשוב לאפשר לו להתנסות ולחקור את הסביבה באופן בטוח ולכן אפשר לשלב גם נעל יותר גמישה ורכה בסגנון צעד ראשון. אין מניעה מלשים נעליים- החוכמה היא לשלב, זה הכל.

אני מעלה פה לינקים לדוגמא מאמזון, שלשמחתי חזר לשלוח בחינם את רוב הדגמים המוצעים. הלינקים דרך תכנית שותפים (לפרטים לחצו פה):

צעדים ראשונים

נעליים גבוהות עם סוליה קשיחה

יש ילדים שדווקא הנעל היציבה יותר תספק להם את התחושה והיציבות שהם זקוקים לה. לא צריך לחשוש שהנעל הזו “תקלקל” את הילד – בסך הכל לשלב נעליים עם הליכה יחפה לאורך כל שנות החיים, אם ניתן. 

נתחיל בהיסטוריה. סוליית נעלי צעד ראשון היו ממש קרש. הנעל הייתה עם שרוכים, מעור לא גמיש, וסוליה ממש נוקשה. ובאמת, המליצו על תרגול שרירי הרגל בהליכה יחפה על החול בחוף הים (דבר שטוב גם לימינו ובהמשך ארחיב יותר איך לתרגל). עם הזמן, הגיעה המחשבה שיש מקום להמתנה עם רכישת נעליים, שכן הן נוקשות כל כך. אבל – לא כל תינוק שמתחיל ללכת סובל מחוסר נוחות בהנעלת נעל כזו קשה וגבוהה; מפני שהיא מסייעת לחלק מהתינוקות ביציבות הראשונית.

אגב- הנעליים בסגנון הגבוה עדיין יעילות ומומלצות לחלק מהילדים (לפעמים במסגרת טיפולי פיזיותרפיה התפתחותית) ולרובן סוליה יותר גמישה ממה שהיה פעם:

נעלי צעד ראשון רכות

עם הזמן פותחו נעלי “צעד ראשון”. אלו נעליים שמאפשרות מעבר נינוח בין זחילה ישיבה והליכה. לרובן סוליות ממש דקות שמאפשרות תנועתיות רבה בכף הרגל (אפשר לקפל ולפתל את הסוליה כמו בסחיטת סמרטוט). חפשו נעל בסגנון, ושימו לב שיש לה תמיכה בעקב. לחלק מהילדים שהולכים זמן רב בדחיפת רהיטים התמיכה הזו תספק יציבות ותסייע להתחיל לעזוב ידיים וללכת לבד. 

בחירה של נעלים סטייל ‘צעד ראשון’ גמישות עם סוליה דקה, אבל תמיכה טובה בעקב מאפשרות גם תנועתיות רבה בכף הרגל וגם נוחות לזחילה, כי אינן ‘בומבסטיות’ ביחס לנעל המשך. אם זכיתם ומצאתם כזו עם שרוכים – הן מומלצות בחום כי הנעל מתלבשת ממש כמו כפפה. לא תמיד יש כאלה בחנויות אבל אפשר לבקש ולהזמין. 

טיפים לבחירת נעל

  • קחו בחשבון מקום עודף מלפנים באצבעות, אך תמיכה מלאה בעקב.
  • אם אפשר, עדיף תמיד – לנסות את הנעל למשך כמה דקות ארוכות של עמידה, כריעה, ישיבה והליכה (הילדים שלי היו רצים בחנות ‘לבדוק את הנעל’ גם בשנים שאחר כך…).
  • התינוקות שלנו יטפסו במהירות במידת הנעליים ולכן חשוב לבדוק לעיתים קרובות האם הנעל עדיין מתאימה.

מתי ולמה בכלל לתת נעליים לתינוק שהחל ללכת?

נעילת נעליים לתינוק שרק החל לצעוד מאפשרת לו ללכת בכל מקום (שהרי חלק מהאזורים הציבוריים לא מספיק נקיים, ביטחותיים או נעימים להליכה יחפה) ולהרגיש עצמאות מהי, ואושר רב. 

זהו ענין שאין להקל בו ראש – חשוב מאוד להתייחס גם לשלב ההתפתחותי שהילד נמצא בו – ראשית הליכה היא אושר גדול עבור הפעוט! הפסיכולוגית מרגרט מהלר מתארת שלב זה של ראשית הליכה בתינוקות כ’רומן עם העולם’ – ולכן הורים שחוששים כי הנעלת נעליים “מוקדמת” מדי אינה בריאה לכף הילד, לעיתים מייצרים מתח ועומס על עצמם לעצור את ההתלהבות הזו, לרסן את התינוק, להשאיר בעגלה, להרים אותו ולהסביר ש’אסור ללכת פה’ או להיות בחרדה שידרוך על זכוכיות.

תירגול כף הרגל לאחר התחלת הליכה

אפשר לתרגל את כף הרגל בהליכה יחפה וזה מומלץ! בכל גיל (גם לכם!) ובוודאי במקביל להליכה עם נעליים.

  • בילוי והליכה על החול בחוף הים.
  • הליכה יחפה וטיפוס על מתקנים בגן השעשועים (אם בטוח ולא חם מדי).
  • שימוש במשטחים לא יציבים – הליכה ועמידה על מזרן הפעילות שלכם בבית. 
  • משחקי יוגה, מסלולים בבית ופעילויות לתרגול שיווי משקל (צירפתי לינק לפעילויות מקסימות שיצרתי ונמכרות דרכי בחנות הדיגיטלית!).

כל אלו מייצרים לרגל יחפה הזדמנויות תנועתיות חשובות ואתגר לעבודת שרירי כף הרגל !

ומה אם הילד לא אוהב את הנעליים החדשות?

הו, האכזבה.

התאמצנו ובחרנו נעל בחנות והילד לא מעונין לנעול?

כדאי בכל מקרה להרגיל בפרקי זמן קצרים במשך מספר ימים, ולא לצפות (וזה נכון תמיד!) שמייד תהיה לילד הסתגלות.

כמה רעיונות:

  • שימו את הנעליים של הילד באזור הנעליים, עם הנעליים של שאר בני המשפחה.
  • אפשרו לו לגשת ולגעת בהן באופן קבוע.
  • נסו לשחק יחד באופן טבעי ולא בלחץ, משחק דמיון שיוצאים לטיול (להנעיל את הדובי אולי?).
  • לזכור שזה בסדר שזה לוקח כמה ימים- אבל זה בסדר ויתכן והנעל לא נוחה לו, ואז צריך לחפש נעל נעל אחרת. 

הכנתי עבורכם המלצות לאביזרי דחיפה ומשחקי הליכה כייפים, ונעליים בדף ההמלצות שלי באמזון, בקבוצה חדשה. הנה הלינק:

ובכל מקרה – תמיד אפשר להתייעץ עם פיזיותרפיסט התפתחותי – הפיזיותרפיה ההתפתחותית כשמה כן היא- מתייחסת לכל ההיבטים המוטוריים והביומכאניים של הגוף, בשילוב הבנה מעמקי לשלב ההתפתחותי והרגשי של התינוק ומתייחסת להורים, לסביבת הילד ומקום מגוריו.

בואו ניפגש להכיר את היכולות המופלאות של הפעוט ולייצר לו סביבה התפתחותית נינוחה, לא מתאמצת אך מעשירה ומפתחת:

בכל חודש, ביום שלישי בערב (בדר”כ בשבוע השלישי לחודש), אני פוגשת דרך הזום משפחות לפעוטות, בואו לשמוע, להתרגש וללמוד משהו חדש (גם אם זה הילד הרביעי, מבטיחה לחדש!):

לפרטים לחצו על התמונה

לשאלות בנושא כתבו לי כאן בתגובות, או בדף הפייסבוק או האינסטגרם שלי!

להתראות, גליה.

5 תגובות בנושא “בחירת נעליים לתחילת הליכה ונעלי צעד ראשון

  1. דנה

    הי גליה, תודה על כל המידע המועיל! שאלה קטנה- האם כדאי להתחיל עם נעלי טרום הליכה לפני שהתינוק נעמד?

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי, בשמחה רבה.
      לפני שהתינוק נעמד אין צורך במתן נעליים. הסיבה היחידה בנעל היא הגנה על הרגל – אם קר אז אפשר גרביים עם נעלי עור מעל (חפשי את הפוסט בבלוג- מתכוננים לחורף עם התינוקות). בגדול אין כמו עמידה יחפה והתנהלות מוטורית יחפנית.
      בהצלחה, ותודה על המילים הטובות, גליה

  2. שני

    היי גליה,
    מתי עוברים לנעלי צעד שני? בן 1.2 הולך מגיל 11 חודשים. עד עכשיו מסתובב עם נעלים של ״עליזלה״ מתלבטת איזו נעל עם סוליה גבוהה יותר תתאים עכשיו ולהמשך..

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      לא מכירה את הנעליים- בגדול נעלי צעד ראשון בעלות סוליה דקה וגמישה ועדיין עקב מייצב עם תמיכה. זו צריכה להיות השאיפה גם בנעל הבאה, כשהילד ללא קושי תנועתי מסויים

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!