התהפכות תינוקות

מתהפך מגב לבטן? מתהפך מבטן לגב? לא יאמן עד כמה התהפכות תינוקות היא אישו בקרב הורים, סבים סבתות וצוותי חינוך לגיל הרך. כמובן שהנושא תמיד יעלה בתשאול מקצועי של אנשי מקצועות הבריאות בתחום התפתחות הילד. למה? אז הנה כל מה שרציתם לדעת על התהפכות תינוקות ולא ידעתם את מי לשאול:

1.    סביב איזה גיל נראה התהפכות?

נתחיל בעובדה החשובה כי קיים טווח רחב ביותר של גילאים בהם מתחילה תנועה חדשה. יש תינוקות זריזים, ויש שלוקח להם יותר זמן, ועדיין אלו ואלו יהיו בטווח הטיפוסי של ההתפתחות המוטורית. ולא, לא בטוח שהתינוק שתהפך מאוחר לא יהיה סופר ספורטיבי בעתיד.

קיים מגוון של התהפכויות, שמאפיין את התהליכים הגופניים שעוברים התינוקות בחודשיהם הראשונים לחיים.

למשל, התהפכות ראשונית (בגיל מספר שבועות) של תינוק מהבטן לגב, יכולה לשמח ביותר את כל המשפחה ואף לייחס לתינוק יכולות גבוהות מצד משפחתו הגאה, אולם במרבית המקרים זוהי התהפכות שאינה רצונית ואינה נשלטת, וקשורה למיקום הראש בחלל. עם הזמן וההתייצבות של התינוק על הבטן (כשישכב על הבטן בנוחות ויציבות), כנראה יפסיק להתהפך, וישוב לכך בהמשך.

היפוך בוגר יותר מהבטן לגב מתפתח בטווח גילאים רחב ביותר- בין 6-8 חודשים רוב התינוקות יציגו סוג כלשהו של היפוך מהבטן לגב. כמו בכל יכולת תנועתית חדשה, גם בהתהפכות תינוקות בעלי התפתחות טיפוסית נוכל לשים לב שמפעם לפעם יש שכלול בתנועה, השתנות והתפתחות. פחות מאמץ מצד התינוק ותנועה ‘חלקה’ יותר.

גם היפוך מגב לבטן עובר שינויים והתפתחויות בצורתו. מרבית התינוקות יוזמים לראשונה את התנועה דרך סיבוב הראש, והגוף בעקבותיו. ישנם תינוקות שיראו היפוך מגב לבטן כבר בגיל 3-4 חודשים. אולם, הטווח רחב וניתן לצפות כי עד גיל 9 חודשים (טווח טיפוסי עליון) התינוק יתהפך מגב לבטן.

2. “האם חשוב שתינוק ידע להתהפך ?”

ההתהפכות מייצגת את אחת מהיכולות הגופניות שמתפתחות אצל התינוקות, בהפעלה של הגוף בצורה יותר ‘משוכללת’. יש בהתהפכות תנועה שדורשת פעילות שונה של צד ימין ושמאל בו זמנית, והיא מאפשרת לתינוק לעבור ולשנות את מנח גופו בחלל. בכך יכול התינוק לפתח את יכולותיו המוטוריות, התקשורתיות והקוגנטיביות. גם אם נשים את המוטוריקה בצד לרגע, התהפכות תינוקות נפלאה בכך שמייצגת בדרך כלל עצמאות תנועתית ראשונית: התינוק יכול לשנות את התנוחה בה שוהה בעצמו, ואפילו להראות בחירה והעדפה.

3. “התינוק שלי אינו זוחל אבל מתהפך לעבר משחקים. האם זה בסדר?”

בזכות ההיפוכים יש תינוקות תנועתיים שיתגלגלו ברחבי הבית לעבר משחק- עוד לפני שהחלו לזחול. כן, זה דבר מצויין: זוהי דרך נפלאה לפתח יכולות התמצאות במרחב ושליטה גופנית. בנוסף, מאפשר את היכולת להגיע ולחקור משחק מרוחק, לשמור על מרחק מבוקר מההורים, להראות העדפות – כלומר מומלץ לאפשר לתינוק סביבה גדולה ומרווחת להתהפכות וחקירת הסביבה (מעבר למזרון פעילות קטן). התהפכות תינוקות מאפשרת יכולות רבות, מעבר ליכולות מוטוריות ‘נטו’. היא מאפשרת חקירת סביבה ופיתוח יכולות משחקיות וחשיבתיות, תקשורת ועוד ועוד.  התהפכות תינוקות ככל למידת תנועה ויכולת חדשה, הופכת עם הזמן ליותר שוטפת, יותר ‘מאורגנת’ ונראה שהתינוק משקיע מיום ליום פחות מאמץ בהפקתה.

3.  מה צריך להדליק נורת אזהרה אצל ההורים?

סימטריה חשובה מאוד! עלינו לשים לב שהתינוק מתהפך דרך שני הצדדים. אולם, יש לזכור כי פעמים רבות מתחילה התהפכות דרך צד אחד, ותוך מספר שבועות מתהפך גם דרך הצד השני. במקרה של חוסר סימטריה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים. ניתן להמתין בסבלנות ולעודד אותו עם צעצועים ומשחק משותף שלנו עם התינוק, שינסה להתהפך גם דרך הצד השני.

בכל מקרה, אם התינוק נראה מתקשה בשכיבה על הבטן, אינו פעיל במיוחד על הגב ואינו מראה סימני התהפכות (גם לחצי הדרך- עד הצד), בגילאי חצי שנה – אני ממליצה להתייעץ עם רופא הילדים. ניתן לפנות בכל שאלה או רצון להתייעצות לפיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת לייעוץ והדרכה – זהו המקצוע המורשה על ידי משרד הבריאות לטיפול בתינוקות וילדים (וודאו כי למטפל ההתפתחותי שבחרתם יש רשיון משרד הבריאות לפיזיותרפיה והוא עומד בדרישות להגדה ‘התפתחותי’).

הפיזיותרפיסטיה ההתפתחותית בעלת ראיה התפתחותית רב תחומית (לא רק תנועה/מוטוריקה)  והמפגש עם ההורה והתינוק נערך דרך משחק והנאה משותפת. הפיזיותרפיסט/ית ההתפתחותי/ת יתייחס למגוון תנועתי שמתפתח אצל התינוק, ולשינויים בדרך בה מתהפך. לא חייבים לפנות לפרטי, טיפולי פיזיותרפיה התפתחותית ניתנים במסגרת מכונים להתפתחות הילד בהפניית רופא כשיש סיבה לכך.

4.   “התינוק עדיין לא מתהפך. איך ניתן לעודד התהפכות תינוקות ?”

באופן קבוע, בבית ובמסגרות החינוכיות צריך לאפשר לתינוק סביבה המעודדת תנועה וחקירה. ביגוד נוח ולא מסורבל, משטח נוח, שאינו רך מדי, ואינו קטן מדי, משחקים בגבהים שונים (ללא הצפת יתר) – כל אלו מאפשרים לתינוק להניע את גופו ולנסות להגיע ולגלות משחקים חדשים. ככל שלתינוק יהיו יותר התנסויות, כך ימשיך לשכלל את תנועותיו, ויגיע בעצמו לכל אותם ‘השגים מוטורים’ כמו התהפכות בתינוקות, גם ללא סדנת ‘הכנה להתהפכויות’ (באמת שסדנאות כאלה קיימות).

שכיבה על הצד

שכיבה על הצד מכינה את הגוף להתהפכות תינוקות ראשונית ולרצונית מתקדמת יותר בהמשך.

יש לי על כך פוסט באינסטגרם (כבר עוקבים? בואו! שמח פה ויש המון אקשן):

 סביבה מוגבהת

יותר מעודדת רצון להושיט יד ולכן הנחה של צעצועים מוגבהים בסביבה יכולה אף היא לקדם את ההתהפכות שימו לב – אין צורך בהמון משחקים – הצפה תפריע להתפתחות מיטבית. החליפו את המשחקים מדי פעם במהלך היום- צרו מספר תחנות משחק ולא רק את אותו המקום עם אותם הצעצועים באותה הפינה בבית!

משחקים שמעודדים הושטת יד לפנים על הבטן – גם בשכיבה מול האוניברסיטה:

  משחק מוגבה אך מספיק נמוך ממול מעודד הבאה ידיים לפנים והושטה שלהם. אלו מקדמים העברת משקל בין צידי הגוף להתהפכות.                               

האם ידעתם שאפשר לעודד התפתחות התהפכות תינוקות גם דרך הטיפול היומיומי בתינוק? כן כן. בלי תרגילים סדנאות ואימונים. אלא דרך סגנון ההלבשה שלנו אותו (דרך הצד לעומת שכיבה על הגב כשמונח ללא תנועה אקטיבית), בהרמת התינוק (דרך הצד) ובמשחק משותף. כדאי לתרגל שכיבה על הצד (הנה כל ההסברים בפוסט הזה)  שאף היא משמעותית ומקדמת את ההיפוך. השכבה שכזו, לזמן קצר בכל פעם, כששתי הידיים משוחררות לפנים לעבר משחק, יכולה אף היא לתרום לרמזים שהתינוק ישתמש בהם להמשך, לצורך התהפכות.

שכיבה על הצד מול מראה המעודדת התהפכות תינוקות – לשים לב שהתינוק שוכב בנוחות והקשיבו לאיתותיו לשינוי תנוחה

רוצים ללמוד יותר על סביבה תומכת התפתחות, ללא תרגילים ואימונים, בקבוצה קטנה מהנוחות של הסלון שלכם? בואו לסדנאות החדשות למשפחות!

לחצו על התמונה לפרטים נוספים

פוסט זה הינו חלק מקבוצת פוסטים בנושאים הקשורים להתפתחות מוטרית בתינוקות. פוסטים נוספים:

יש שאלות נוספות ? אשמח לענות. מוזמנים לכתוב פה בתגובות או להיכנסלאינסטגרם וכמובן לדף הפייסבוק שלי ולשאול.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!