איך לעזור לתינוקת לשכב על הבטן כשכל הזמן מתהפכת לגב?

פוסט תיאור מקרה

“יש לי תינוקת מתוקונת בת שמונה חודשים שיודעת רק להתהפך מהבטן לגב. היא לא אוהבת להיות על הבטן, בכל פעם שאני שמה אותה על הבטן היא חוזרת לגב. איך היא תתחיל לזחול אם היא כל הזמן על הגב?”

קיבלתי את השאלה והיא מצויינת. אז היא תקבל פוסט תאור מקרה בפני עצמו. התשובה שלי כפיזיותרפיסטית התפתחותית מציגה את ההתבוננות הרחבה וכוללת בין השאר תקשורת, משחק, סביבה, יכולת תנועתית וחקירה. בואו קבלו רעיונות והמלצות לארגון סביבה ובחירת משחקים מותאים לגילאים אלו!

1. עידוד שהייה על הבטן

נתבונן ונשער, מדוע כשמניחים את התינוקת על הבטן היא עוברת מייד לגב?

  • האם יש בעיה רפואית שמקשה על התינוקת לשכב על הבטן? אם כן, יש להתייעץ עם המכון להתפתחות הילד להמלצות ספציפיות.
  • האם השהייה על הבטן מאתגרת מדיי עבור התינוקת הזו?
  • האם בגילה (שמונה חודשים לפי האם) עדיין הראש נמוך והישבן גבוה? אם כן שווה לפנות לפיזיותרפיסט התפתחותי לקבל הערכה ראשונית והדרכה לגבי שיפור השהייה על הבטן.
  • המלצות נוספות לעידוד שכיבה על הבטן עם סרטון ותמונות:- בפוסט הזה.
  • אם עדיין נמצאת בעגלה שנשכבת לגמרי כדאי להשכיבה לטיול על הבטן (כשהיא קשורה עם חגורת העגלה לבטיחות) יכול ליצור שינוי תוך כדי ענין וסקרנות! – הנה דוגמא מצולמת, אבל הסברים מפורטים ניתן למצוא בפוסט הזה.

הכי מעניין להסתכל על העולם כשאני בעגלה על הבטן

  • בשכיבה על הבטן על המשטח, בבית או בפיקניק, יד עדינה שמונחת על האגן של התינוק וממול צעצוע מוגבה   יכולים יחד לעשות שינוי אדיר לעומת צעצוע נמוך של ‘קטנטנים’ כרעשן קטן שמונח ממולו:

יד מונחת בעדינות על האגן לייצוב וממול משחק גבוה מעודד שהייה על הבטן והרמת ראש

  • האם קשה לה להרים את הראש באופן ישר וסימטרי על הבטן?
  • האם מחזיקה את ראשה היטב בזמן הרמה והחזקה מותאמת של ההורה? אם קיים קושי בשליטת ראש או שאין סימטריה בתנועות ומנח הראש, שווה לפנות גם לרופא הילדים וגם לפיזיותרפיסט התפתחותי. יתכן שהדרכה קצרה תספיק, אך מומלץ לפנות ולבדוק.
  • האם בשכיבה על הבטן מול מישהו- תינוק נוסף, הורה, אח, מטפל קבוע – מראה סקרנות ומוכנה להתגייס יותר? תינוקות מאוד אוהבים ומחפשים פנים ותקשורת אמיתית. מומלץ להשכיב אותה מולנו.
  • שווה להזמין חברה נוספת בחופשת לידה ולהשכיב את התינוקות יחד על משטח הפעילות.

    הכי כיף להיות על הבטן מול אח/חבר!

מגיל צעיר השכבה של התינוק מול משחק של מראה (מותאמת לתינוקות) יוצרת ענין וסקרנות וגם מעודדת את התינוק להרים את הראש ולהתאמץ כי מעניין לו!

מכיוון שתמיד שואלים אותי מאין המראה שיש לי בקליניקה, אני מצרפת פה קישור למראה כזו בדיוק:

(שימו לב: בפוסט זה מצורפים מספר קישורים לצעצועים אטרקטיביים שאני אוהבת מאמזון – דרך תכנית שותפים- להסבר לחץ פה

הנה המראה הפופולרית מתמונות רבות אצלי בבלוג (בשימוש קבוע מעל לעשור):

האם המשחקים של התינוקת מותאמים לגילה ולעידוד שכיבה ושהייה על הבטן? אולי פשוט נוח לה יותר לשחק על המשחק על הגב, כי יכולה להעביר מיד לפה, לשקשק ולהרעיש ברעשן? אם כן, מייד המלצות למשחקים תואמי גיל. רעשן זה נחמד וגם מותאם, אך על הבטן התינוק זקוק לפעילות אחרת.

המלצות למשחקים ‘בוגרים’ לעידוד שכיבה על הבטן (וישיבה ועמידה במקביל או בהמשך):

תינוקת סקרנית בת שמונה חודשים יכולה להינות ממשחקים ‘למתקדמים’. החיות הקופצות הוא משחק מהנה במיוחד. צירפתי דוגמא לאחד שאני אוהבת במיוחד, כי הוא מאוד יציב, ואינו עמוס מדיי. ללאאורות וצלילים -פשוט חיות קופצות. שווה לשבת מול התינוק ולהציג לו בתיאטרליות 🙂 . אח”כ להשאיר הכל פתוח ולתת לו לנסות לגעת ולסגור. הכי חשוב: זה משחק שאי אפשר לשחק איתו בשכיבה על הגב. הנאה מובטחת למשך מספר חודשים:


הנה עוד משחק נוסף בוגר יותר, שגם מחייב שכיבה על הבטן: משחק של פעולה ותגובה ברורה (בלחיצה על ראש הג’ירפה הכדורים קופצים בפנים) – גם הוא, כמו הקודמים ללא תוספות מיותרות של אורות וצלילים ולכן הוא צעצוע טוב, ברור ומסקרן :

2. עידוד תנועתיות

  • האם מציינת שהתינוקת יכולה להתהפך- מצויין! תינוקות רבים מתחילים להגיע לעבר צעצועים דרך הגילגול, וכך מבינים שהם יכולים לנוע ולהגיע ממקום למקום. נשמח שהתינוקת שלנו כבר מתגלגלת, ונעודד אותה להשתמש ביכולת זו.
  • נעודד את התינוקת לשחק בשכיבה על הצד למספר רגעים – שכיבה על הצד חשובה מאוד וכל הפרטים בפוסט הזה – דרך משחקים מוגבהים ומרוחקים מעט. רעיונות להגבהה עם חבילת חיתולים למשל בפוסט הזה.
  • עידוד לתנועה:  לתינוק ששוכב על הבטן ועדיין אינו זוחל מומלץ לפזר צעצועים, במרחק הגיוני ולא רחוק מדי, אבל מעודד מעט תנועה, גם אם הושטת יד – פעם ממול ופעם מצדדיו, לעידוד סיבובי ציר. סיבובי ציר מקדימים זחילה.
  • האם המשטח מספיק קשיח כדי לתת לה קונטרא? משטח רך מדיי שוקע, ולכן קשה לשהות בו על הבטן לאורך זמן ולהתרומם בצורה יעילה על כפות הידיים.
  • לאזן בכמות הצעצועים שעל המשטח: בכמות מתונה בכל פעם- שלושה ארבעה, כדי לא להעמיס- גריית יתר מציפה ואינה תורמת לסקרנות. שווה להחליף ולגוון במהלך היום כדי לעורר מחדש את הסקרנות והעניין.

3. על זחילה והכנה לזחילה

רוב התינוקות זוחלים סביב גיל 9-10 חודשים. ולכן העובדה שהתינוקת אינה זוחלת מותאמת לגיל התינוקת בשאלה הספציפית (8 חודשים). לפני הזחילה נרצה לקדם נינוחות במשחק על הבטן, ונעודד להסתובב סיבובי ציר לצדדים לעבר משחק מעניין.

חשוב לאפשר לתינוק הפוגות משחק חופשי ונינוח על הגב, על הידיים שלנו, ומצד שני- לאפשר הרבה התנסויות על הבטן לאורך היום, קצרות ויעילות ומלאות בעניין.

בדקו: האם הבית שלכם מאפשר לתינוק מרחב בטוח בגודל מספיק? האם יש גם אזורים יציבים ומוגבהים -אפשר שיהיו מרופדים- למשל המושב של הספה שהורד לרצפה, שעליו יכול לנסות לטפס. דרך ההתנסויות האלה, התינוק יתחזק וינוע בחופשיות במרחב. שימו לב! בשימוש באביזרים ביתיים יש להקפיד על בטיחות – ללא חלקים קטנים, בדים תקינים ושלמים וכו’. 

לסיכום,

התייחסנו בתיאור מקרה זה לשלושה היבטים: שהייה על הבטן, עידוד תנועתיות וחקירה וגם קיבלנו ידע ספציפי על זחילה וטווח הגילאים הטיפוסי בו מתחילים התינוקות לזחול. בחנו את הסביבה של התינוק ויתכן שיצרנו בה שינויים מעודדי תנועה (בבית וגם בגן). כעת אנו מצפים לראות עלייה בסקרנות של התינוק, התגייסות רבה יותר לתנועה וחקירה של הסביבה בה נמצא. אני ממליצה לאם השואלת, שאם לא יורגש שינוי בתוך כשבועיים, לפנות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע- אנשי מקצועות הבריאות והרפואה המורשים – אחות טיפת חלב, רופא ילדים וכמובן פיזיותרפיסט התפתחותי.

יתכן שלאחר הערכה מקיפה ובדיקה פיזיקלית, ההדרכה של הפיזיותרפיסט/ית ההתפתחותי/ת תהיה לשלב גם מנחים זקופים נוספים (ישיבה צידית וישיבה). אלו יעודדו ויחזקו את יכולותיה המוטוריות דרך ‘קפיצת מדרגה’ למנח שמתאים לה בהבט ההתפתחותי הקוגניטיבי. גם היבט זה נלקח בחשבון.לא לדאוג- זה לא יגרום לתינוקת ‘לוותר’ על הזחילה אלא יכול להאיץ את התקדמותה.

הפוסט יצא ארוך, ומלא בפרטים. הוא מייצג חלקים מהתצפית של הפיזיותרפיסט ההתפתחותי (הערכה התפתחותית מלאה כוללת בתוכה מרכיבים רבים עוד לפני הבדיקה הפיזיקלית וכן לאחריה).

חשוב לזכור כי גידול ילדים אינו לפי נוסחא והתפתחות תינוקות אינה עובדת לפי שיטה- אפילו שבארץ יש כאלו שמספרים להורים משהו אחר 😉

מקווה שנהניתם. אם יש לכם שאלות כמו שאלה זו שאתם מעוניינים לקבל עליה תשובה – כיתבו לי. להרשמה לבלוג – הוסיפו את המילה בלוג בטופס המצורף. להתראות, גליה

בהסתייגות אציין כי תשובתי אינה תחליף לבדיקת רופא ולבדיקת פיזיו התפתחותי. הפוסט מנסה לתת הצעות רבות וכלליות בצורה שתתאים להורים רבים ככל האפשר, בהנחה שאנו מתייחסים לתינוק שעובר מעקב שבשיגרה בטיפת חלב ואצל רופא הילדים, וגם אם מוטורית מעט מתעכב- עדיין מוגדר כתינוק בעל התפתחות טיפוסית.

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!