חמישה טיפים לעידוד שכיבה על הבטן

הורים רבים לתינוקות צעירים מרגישים שהקושי העיקרי שלהם הוא עידוד שכיבה על הבטן בתינוקות הצעירים. הכל הולך טוב, אבל בשכיבה על הבטן התינוק אינו מרוצה. ההורה לא בטוח: מתי בכלל מתחילים עם כל העניין הזה?

ריכזתי עבורכם חמישה טיפים קצרים וממוקדים, עם קישורים להסברים ארוכים יותר למי שמעונין. לינק לסרטון בסוף, כמתבקש.

קדימה, לעבודה: חמישה טיפים מנצחים לעידוד שכיבה על הבטן אצל תינוקות רכים:

  1. חזרות רבות, לזמן קצר בכל פעם, עם חוויות חיוביות: שכיבה על הבן אצל תינוקות צעירים אמורה להתרחש מההתחלה, בכל פעם למס’ קצר של דקות (או שניות). מומלץ שתהיה מעניינת וחוויתית (גם בשיפוע, על גוף ההורה, מול מראה, מול משחק מותאם או פרצוף…). הסברים: בפוסט הזה . דאגו שהתינוק שוכב בצורה נינוחה וחזרו על הפעילות בהמלך היום, בכל מקום בטיחותי אפשרי. עדיפות על משטח פעילות על הרצפה שאינו רך מדי אולם עדיין מספק תמיכה נעימה. מחפשים המלצות למשטחים נחמדים שמתאימים גם לחורף? אין בעיה-  בפוסט הזה. התינוק שוכב ומרים ידיו לאחור? כ’אוירון’?  הפוסט הזה עבורכם.
  2. תמיכה עם הידיים שלנו – במיוחד בהתחלה, תינוקות נהנים להרגיש מוחזקים ותמוכים ככל האפשר. מומלץ לספק להם תמיכה כאשר הם מתקשים (אפילו מגע עדין אך לא מרפרף!). כך נוכל לתת להם תחושה עוטפת וגם להזכיר להם להזדקף. געו בהם ובכך תסיעו ליציבות באזור האגן, לטפו את הגב בתנועות לכיוון מהכתפיים מטה (רק לכיוון אחד) ובכך תספקו להם רמזים תחושתיים להפעלת הגוף ותמיכה מרגיעה.  
  3. צעצועים בגובה מתאים! – לתינוק שמתקשה להרים ראש נציע צעצועים מוגבהים מעט. לעומת זאת, לתינוק שאוהב להיות במנח ‘אוירון’ נציע צעצועים נמוכים, כאלו שמעודדים את התינוק להתבונן מטה ולהושיט ידיים לפנים.

גם לתינוקות צעירים צעצועים מוגבהים יסייעו למוטיבציה להרים את הראש. חפשו צעצועים שאינם מוגזמים (אין צורך בשילוב של אור, צליל ותזוזה). הנה רעיון לשלושה צעצועים לתינוקות צעירים: 

אם התינוק שלכם כבר גדול יותר חפשו צעצועים לעידוד שכיבה על הבטן למתקדמים-בפוסט הזה. חיפשתי עבורכם צעצועים איכותיים ואטרקטיביים. הלינקים בפוסט דרך תכנית שותפים

4. טיפ מס’ ארבע יסייע לשכיבה על הבטן אצל תינוקות צעירים, והוא בכלל על שכיבה על הצד. שכיבה על הצד לפני ואחרי שכיבה על הבטן, מכינה את הגוף ועוזרת לתינוק להתחזק ולתרגל הושטת ידיים למשחקים. כל ההסברים והיתרונות (כולל סרטון בנושא) בפוסט הזה! 

שכיבה על הצד מול מראה

מחפשים מראה כזו? הנה לינק שמצאתי עבורכם: 

5. טיפ אחרון – התייעצות עם איש מקצועות הבריאות. אל תמתינו יותר מדי אם קיים קושי עם שכיבה על הבטן של התינוק שלכם. לעיתים יש לכך סיבה רפואית או הסבר התפתחותי. איש מקצוע התפתחותי מורשה משרד הבריאות יכול לסייע. פנו לטיפת חלב, רופא משפחה וכמובן! פיזיותרפיה התפתחותית: לצורך שיתוף הנושא, בדיקה הערכה והדרכה. טיפול יעשה רק באם יש צורך. לעיתים רבות הדרכה ממוקדת ואף חד פעמית, תוכל ליצור שינוי ומעגל חיובי של התפתחות והנאה.

ועכשיו – הבטחתי, סרטון שמסכם את הכל (בדקה וחצי!) –

רוצים עוד?

הרשמו לסדנה מהנוחות של הבית שלכם וקבלו הדרכה מקצועית וממוקדת – בלי תרגילים ואימונים, אלא ידע מקצועי שקל ליישם ביום יום!


בכל חודש תכנית שעות וימים מגוונת!

להתראות, גליה

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

4 תגובות בנושא “חמישה טיפים לעידוד שכיבה על הבטן

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!