תאור תקרה – התינוק בן שנה לא מתישב ולא נעמד. האם מותר להעמיד אותו?

פעוטות רבים בגילאי שנה עדין אינם מתיישבים ואינם זוחלים. לרוב בדיקת הרופא תקינה- יתכן שתמצא גמישות יתר, והמלצת הרופא תהיה לפנות לפיזיותרפיה התפתחותית.

הפיזיותרפיסט/ית ההתפתחותי/ת פוגש/ת את ההורים וממליצ/ה להם, בין השאר (ללמד את הפעוט כיצד להתיישב למשל) להעמיד את הפעוט על רגליו בתמיכה מול רהיט – והורים רבים נלחצים ומיד שואלים שתי שאלות:

1)האם מותר להעמיד את התינוק לפני שנעמד?

2) האם זה לא יגרום לו ‘לדלג’ על שלבים?

התשובה הקצרה היא 1) כן  2) לא.

התשובה המלאה הינה שההתפתחות מתרחשת בצורה הדרגתית אולם שלבי ההתפתחות המוטורית פעמים רבות חופפים האחד לשני ואף אינם לפי סדר קבוע של ‘מדרגות’. יש תינוקות שייעמדו לפני שיזחלו, ויש תינוקות שיתיישבו, יזחלו וייעמדו באותו יום או בתקופה קצרה יחד.

פוסט זה הוא חלק מקבוצת פוסטים בנושא התפתחות מוטורית של תינוקות:

קצת רקע ומייד נחזור לעניין העמידה: חשוב הוא שתינוקות ופעוטות יהיו מאוד פעילים ותנועתיים לאורך היום. התינוק אמור לבצע חזרות רבות של היכולות המוטוריות שלו. היכולות האלו הינן חלק מכלל ההתפתחות שלו – במשחק, בקוליות ובקשר עם האחר.

בגילאי  9-13 חודשים התינוק אמור להיות בעל יכולת לשנות בעצמו את המנח שלו(למשל להתיישב ולשוב לשכיבה, ובהמשך סביב גיל שנה להעמד ולשוב לישיבה). אם נראה כי הוא עדיין לא בכיוון, ניתן לגשת להערכה וטיפול התפתחותי של איש מקצוע מורשה משרד הבריאות- פיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת.

אם יש לנו פעוט שאינו מאוד תנועתי, הפיזיותרפיה ההתפתחותית תציע לכם פעילויות ורעיונות איך לעודד את התינוק, דרך הנאה וענין לבצע חזרות רבות ככל האפשר של המיומנויות המוטוריות, תוך התייחסות לרכישת אבני הדרך גם בקוליות ושפה, תקשורת עם האחר ומשחק תואם גיל.

אבל למה להעמיד לפני שנעמד?

תרגול במנח זקוף לפעוט בן שנה מאפשר יתרונות רבים בהבטים רב תחומיים:

  • מערכת שיווי המשקל עובדת עם שרירי היציבה העמוקים ! דרך מנח זקוף הפעוט מקבל בקולטנים הנמצאים באוזנו תחושה חשובה של המנח המועדף עלינו בני האדם: מנח זקוף. כתוצאה מכך הוא מפעיל יותר את שרירי היציבה שלו – כלומר המנח משפיע על היציבה! ולא נחכה עד ש’יתחזק’ כדי שיקבל את המנח הזקוף.
  • מבחינת תרגול שיווי משקל הוא חש את תנודות גופו (חשוב מאוד להבין מהפיזיותרפיסטית ההתפתחותית המטפלת באיזה חלק בגופו יש לתמוך או לגעת, כדי לתת לו ביטחון ויציבות ולסייע לו לפעול- כלומר לא להיתלות עלינו או על הרהיט). הדרך בה אנו מארגנים את הסביבה לעמוד, לפי ההדרכה הספציפית המתקבלת – מאוד משפיע על התוצאה. ידוע כי התינוק וגופו מגיבים אחרת לסביבות שונות ולמשימה שונה.
  • בהבט החברתי הפעוט מקבל הזדמנות להיות במנח זקוף יחד עם בני גילו ובני משפחתו. מנח זה מספק לפעוט בן שנה אושר גדול ותחושת הצלחה, כמעט כל התינוקות שאנו מתרגלים איתם העמדה בחדר הטיפולים כל כך נרגשים ורוצים להמשיך עוד ועוד. המוטיבציה להישאר במנח זה עוזרת לחיזוק הגוף תוך כדי משחק תואם גיל – למשל לעמוד מול הספה ולהפיל ממנה את הצעצועים שמונחים עליה לרצפה…
  • בהמשך למשחקים שהפיל מהספה, כשהתינוק משחק בעמידה הוא משכלל את התפיסה שלו במרחב והבנה של המרחב. המשחק מקבל תפנית והזדמנות לאתגרים חדשים.
  • בהבט התקשורתי מנח זקוף מאפשר גם לראות את הסביבה בצורה חדשה ואף לתקשר אתה אחרת. המנח הזקוף מסייע לסרעפת לרדת ולפתח נשימה ופיתוח קוליות חדשה- בדיוק בגיל שבו מתחילות מילים ראשונות.
  • השלד של הפעוט נבנה כעת, ומנח העמידה מאפשר לעצמות של הפעוט להתפתח ולהשתנות, בהתאם לתהליכים הטיפוסיים שלהן.

האם יש סיכוי שהתינוק שלי יוותר על זחילה?

  • בדרך כלל לא, המנח הזקוף יחזק אותו, ישמח אותו ויוסיף לו מוטיבציה וענין ובהמשך ככל הנראה יזחל וכנראה גם יילך לאורך רהיט (‘שיוט’) באותו הזמן (מסיבות ביומכניות של השרירים שלו)
  • בנוסף, הפיזיותרפיסטית תמשיך לתרגל את השכיבה והישיבה (ובעיקר ההתישבות והיציאה ממנה. פוסט נושא כאן)

ואם התינוק שלי לא נעמד כי אינו מוכן לעמידה? ואם יש קשיים רבים בהעמדה שלו?

  • זו הסיבה שהפניתי אתכם לפיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת. הערכה ספציפית של ילדיכם, תוך התייחסות לכל תחומי החיים (רקע של ההריון והלידה, מסגרת חינוכית, אחים בבית, האם נמצא הרבה בפעילות או לא, איפה טכנית הוא משחק בבית ועוד…) תאפשר הדרכה ספציפית ומותאמת לפעוט. שימו לב שפניתם למטפל עם רישיון משרד הבריאות. איש מקצוע התפתחותי מוסמך, בעל ידע רב תחומי בהתפתחות טיפוסית ולא טיפוסית, אשר יספק לכם תמיכה והדרכה לפעילות שאותה הפעוט שלכם צריך. אין פה טיפול ב ‘שיטה’ אחת: המקצוע מאפשר שלל טכניקות ולכל ילד ההמלצות יהיו מעט שונות.

בתמונה: דוגמא להעמדה בתמיכה מסויימת של רהיט וידי ההורה. לכל תינוק תנתן הדרכה שונה בהתאם לתכונותיו, אופיו וסביבתו (התייחסות התפתחותית רב תחומית) 

התינוק שלי בוכה איך שאנחנו מגיעים לטיפול. אני חושב שהפיזיותרפיסט/ית לא טוב/ה.

  • המטרה בפיזיותרפיה התפתחותית היא לעודד מוטיבציה וענין ודרכם לשפר את התנועה. אנו מאוד משתדלים להנות עם התינוקות, להציע משחקים חדשים וחדרים מענינים ולעשות לכם ולתינוק כיף תוך כדי הפעילות.
  • אבל,  לפעמים התינוק חושש מהחדר החדש, מההתבוננות בו, משהייה במנחים שאינם מוכרים (לעמוד?!), מדרישה להיות בתנועה או לנסות משהו חדש.
  • ולעיתים…ההורים חוששים והתינוק מגיב גם אליהם.
  • ולכן, אם אתם מרגישים שההדרכה שניתנת לכם ברורה, לא נורא אם התינוק פחות משתף פעולה בחדר הטיפולים. מה שחשוב הוא שאתם תבינו ותיישמו בבית (וגם במעון אם אפשר קצת להדריך את הצוות!) את הרעיונות החדשים, בנחת בלי לחץ – אבל בהרבה התמדה !

מקווה שעניתי לכם על השאלות! ואם יש עוד, תגיבו פה בתגובות או בדף שלי בפייסבוק.

פוסט שימושי בנושא טיפים לשיפור עמידה בבית בשימוש באביזרי יום יום – פה

לעדכונים קבועים – הרשמו לבלוג!

להתראות, גליה

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

2 תגובות בנושא “תאור תקרה – התינוק בן שנה לא מתישב ולא נעמד. האם מותר להעמיד אותו?

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!