פיזיותרפיה התפתחותית לילדים

ריצה ‘מסורבלת’, קושי/המנעות מפעילות בגן השעשועים, קושי בקפיצה, והתעייפות מהירה. אלו חלק מהמאפיינים של ילדים עם קשיים מוטוריים שונים. לעיתים קרובות הגננת היא הראשונה שמעלה את הקושי, לעיתים הילד פשוט נמנע מפעילויות מוטוריות שונות. הפיזיותרפיה ההתפתחותית מטפלת בילדים אלו, בשיתוף מלא של הילד ומשפחתו ובהנאה רבה.

בפוסט זה ארחיב על יתרונות הטיפול הפיזיותרפי ועל אופן העבודה. בטח תשאלו – האם הילד כתינוק זחל? התהפך? מעניין וחשוב לציין כי במקרים רבים הילדים הללו בעלי הסטוריה התפתחותית תקינה – ההורים מדווחים כי הילד התהפך, זחל והלך בגיל טיפוסי, ללא קושי מיוחד.

לעיתים קרובות ילדים אלו מופנים לריפוי בעיסוק, שכן בריפוי בעיסוק מטפלים גם בילדים בעלי סרבול מוטורי. אולם, כדאי לשקול התייעצות עם פיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת כאשר הילד מציג קשיים מוטוריים משמעותיים. מדוע? מפני  שמאוד יתכן שחלק גדול מהסרבול הנראה לעין נובע משליטה יציבתית לקוייה של הילד. יציבות לקוייה זו עלולה להקשות עליו גם בישיבה ליד השולחן לפעילות (כציור ויצירה) ואף לאכילה וישיבה ממושכת במפגש בגן (וכמובן מקשה על האפשרות לרוץ, לקפוץ ועוד). חיזוק ממוקד ומקצועי יכול ליצור שינוי משמעותי!

אם כך, הטיפול הפיזיותרפי יכול להוות בסיס חשוב להמשך הטיפול בקשיים של הילד – המקצועות ההתפתחותיים עובדים יחד, לומדים ומשתלמים יחד וזוכים להכיר את החוזקות ותחומי ההתמחות של כל מקצוע. כך גילינו בעבודה משותפת במכון להתפתחות הילד, כי ילדים רבים נתרמים מאוד מסדרת טיפולי פיזיותרפיה התפתחותית לפני/ במקביל סדרת טיפולי הריפוי בעיסוק ו/או קלינאית התקשורת –  הילד ‘מוכן’ ומגיע בשל יותר בהבט הגופני, עם ביטחון רב יותר בגופו לטיפול בקשיים הגרפו-מוטוריים/ שפתיים.

חיזוק חג' כתפיים לילדה בת ארבע וחצי

פיזיותרפיה התפתחותית לילדים – חיזוק חג’ כתפיים

כיצד נראים טיפולי פיזיותרפיה התפתחותית לילדים בגילאי הגן ב’לשבת לקום’?

הקליניקה של ‘לשבת לקום’ מבססת את הטיפול על עקרונות הטיפול של הפיזיותרפיה ההתפתחותית. זו שואפת לאפשר לכל ילד לפעול עם גופו בצורה שמתאימה לגילו ולתחומי העניין שלו. יחד נסייע לילד לרכוש ביטחון וחוויות הצלחה עם גופו, תוך התאמה לילד ולמשפחתו (זוכרים? פיזיותרפיה אינה ‘שיטה’, היא מקצוע המרכז שיטות מבוססות מחקר, ומגוון רחב של תכניות עבודה). כך נתאים לכל ילד תכנית טיפולים לפי קשייו ונחפש את האסטרטגיות שיתאימו עבורו.

חשוב להבין מהילד – ‘יש משהו שאתה רוצה להצליח בו וקשה לך?’ 

לפי מטרות הילד נבנה תכנית טיפולית, נחשוב על כמות המפגשים ונתכנן כיצד נחזק את גופו ונשפר את יכולותיו. העיקר – חווית ההצלחה. הכי חשוב!

נערוך הכרות כייפית, נבין את שאיפותיו של הילד, לא נוותר על שיחת הורים ואיסוף מידע נוסף (הפניית רופא, שאלונים-להורים ולגן)
כמובן שכל ילד מקבל הערכה וניתוח תנועה ותבניות תנועה, דרך משחק. וקדימה נתחיל בעבודה- כל ילד ומה שהוא צריך:
חיזוק חגורת הכתפיים, חיזוק הגו (בטן+גב), שיפור מיומנויות, תרגולי שיווי משקל ועוד ועוד.
הפעילות נעשית על ידי שימוש במשחקים ואביזרים שיש לכולנו בבית. כך נקל על ההורים ליישם גם בבית… בנוסף אני שמחה לשלב תוכנת מחשב ייעודית עם מצלמה לטיפולים התפתחותיים – טימוקו (הייטק לגמרי!!!), וגם שימוש באביזרים המאתגרים את שיווי המשקל. ברשימת הציוד שלנו יש תמיד הרבה צחוקים של הילד עם ההורים והמון כיף 🙂

משחק טיפולי - טימוקו

משחק טיפולי – טימוקו (מציאות מדומה מותאמת)

 במקרים רבים תבוצע תצפית בבית ו/או הסביבה החינוכית אם עולה הצורך ומתאפשר. לעיתים שינויים קטנים בבית  יכולים ליצור שנוי משמעותי, ולהפוך את הילד לעצמאי יותר, בטוח בעצמו ומוכן להתנסות הבאה!

לפרטים נוספים כמובן שניתן ליצור קשר, כאן

להתראות, גליה

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

 

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!