משחק – זה רציני לגמרי

הפעם מתארחת בבלוג חברה וקולגה- סוזנה יעקב גולדמן – מרפאה בעיסוק התפתחותית(תואר ראשון ושני במקצוע), אשר תציג את נושא המשחק, ויחד נרחיב את ההתיחסות למשחק בעבודתינו הטיפולית, בריפוי בעיסוק ובפיזיותרפיה התפתחותית. בנוסף סוזנה תתן בפוסט המלצות למשחקים המותאמים למתכוננים לכיתה א’. 

פוסט זה הוא חלק מסדרת פוסטים בהם מתארחים אנשי מקצוע התפתחותיים מורשים, ממקצועות העובדים יחד בטיפול ההתפתחותי בתינוקות וילדים:

וכך כותבת סוזנה: 

במה כדאי לשחק, ומדוע?

סוזנה: המשחק הוא חלק משמעותי מהילדות ומהווה את העיסוק המרכזי בו. התינוקות והילדים משחקים רוב היום (כשלא נותנים להם לראות טלוויזיה). המשחק הוא מקור הנאה, אתגר ולימוד. מקומו של המשחק והפעילות היא גדולה וחשובה להתפתחות של כל ילד. דרך משחק הילד לומד על העולם. הוא לומד להכיר את יכולותיו וסביבתו. באמצעות המשחק הילד לומד, רוכש ומבסס מיומנויות שונות:

מיומנויות מוטוריות – התינוק רוכש מיומנויות מוטוריות מגוונות על מנת לשחק החל מהושטת יד ועד מיומנויות מוטוריות עדינות ומורכבות בידיו כמו לכתוב. תוך כדי המשחק ועל מנת לשחק מתפתחות ומשתפרות מיומנויות של שיווי משקל, קואורדינציה, זריזות, חיזק שרירים וסיבולת. בכל התקדמות מוטורית נראה שינוי והתפתחות במשחק. תינוק שיושב ישחק באופן שונה מתינוק שלמד ללכת. התפתחות מוטורית של הילד מזמנת שינוי והתפתחות של המשחק.

מיומנויות קוגניטיביות – המשחק טומן בחובו אתגרים אשר דורשים פתרון בעיות כמו איך להפעיל את הצעצוע, איך להגיע למשחק גבוה (למשל להביא כיסא, לטפס), להסיק מסקנות ולשנות את דרך הפעולה בהתאם למצב.

מיומנויות חברתיות ותקשורתיות – משחק משותף מחייב להתייחס אל האחר, לחכות בתור, לבקש עזרה, לשתף, לחלוק, אמפתיה לאחר ועוד.

המלצות למשחקים למתכוננים לא’:

ההכנה ללמידה בבית הספר או כפי שמכנים זאת הכנה לכיתה א’ (ההכנה מתחילה מרגע הלידה) הטובה ביותר היא במשחק. הלמידה באמצעות המשחק תהיה חווייתית ומשמעותית לילד. אציג מספר משחקים פשוטים שניתן לשחק בבית, המתאימים במיוחד (ולא רק ) לילדים העולים בימים אלו לכיתה א’:

משחקים אשר יחזקו את האצבעות וישפרו את אחיזת העיפרון לקראת כתיבה:

  • משחק דוקים
  • מילוי דף צביעה במריחת פלסטלינה עם האצבע
  • נעיצה על קלקר סיכות פלסטיק קטנות וצבעוניות (קונים בחנויות יצירה)
  • הרמת גפרורים עם פינצטה- להרים על דף ואז ניתן ליצור אותיות עם הגפרורים.
  • משחקי קופסא כמו צוללות 

משחקים ללימוד כתיבת אותיות:

  • לכתוב אותיות על הגב ולנחש
  • לכתוב אותיות על חול בים
  • לעצב אותיות מפלסטלינה
  • שבלונות אותיות באפיה
  • משחקי קופסא כמו: משחק מילים ראשון שלי

משחקים ללימוד סריקה והעתקה מהלוח:

  • בעמוד בספר למצוא אות או מילה.
  • העתקת ציורים מדף מולנו- ההורה והילד מציירים על דף ואז מתחלפים תולים את הדף והשני מעתיק את הציור.
  • מי יודע מי מכיר מילה שמתחילה ב.. (ג כמו גדר) מתוך דף תמונות אשר תלוי ממול הילד

עוד בנושא הכנה לכיתה א’ בהבט הכנה של ילקוט, פינת עבודה ועוד בפוסט הזה

וכך ככל העולה על הדמיון….

ילדים עם קשיים שונים (יציבה, תפקודי ידיים, סרבול מוטורי, קושי תחושתי, תפיסתי, תקשורתי…), פעמים רבות אינם חווים חוויות חיוביות במהלך משחק. המשחק יכול לכלול כל פעילות בשגרת יומו של הילד בגן ובחברה. הקשיים יכולים להיות בפעילויות כמו יצירה, ציור, הדבקה (למשל קושי תחושתי לגעת בדבק), ומשחקי כדור שונים (כגון כדורגל, שהוא גם בעל ערך חברתי). במצבים אלו עלול להיות קושי בבצוע, הימנעות מהשתתפות בפעילות וחוסר הנאה בפעילות. ילדים אלו מופנים לריפוי בעיסוק ושם מטרתנו לחשוף אותם לפעילויות אלו בצורה מהנה ובטוחה. בריפוי בעיסוק מסייעים לתינוק ולילד להתפתח ולרכוש מיומנויות שונות. המשחק במפגש הטיפולי יהיה מותאם לשלב ההתפתחותי של הילד, לתחומי העניין שלו ולדרישות הסביבה. המשחק במפגש הטיפולי הינו גורם מהנה עבור הילד אך טומן בחובו גם אתגר ואפשרות להתפתחות. הפעילות עצמה כלומר המשחק בחדר יאפשר רכישת מיומנויות שונות והשגת מירב הפוטנציאל של הילד בכל התחומים.

בטיפול ההתפתחותי, הנערך על ידי אחד מהסקטורים השונים, כריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה או קלינאות תקשורת, המטפל יספק את הסביבה הטובה להורה להיות באופן נעים וחוויתי עם ילדו, להתחבר לילד שבו- ובכך לקדם ולסייע להתפתחות הטבעית של הילד.שכן לעיתים, כל מה שצריך היא ‘דחיפה’ קטנה מצד איש מקצוע.  

סוזנה יעקב גולדמן – מרפאה בעיסוק התפתחותית

ועכשיו תגובת הפיזיותרפיסטית 🙂 

גליה: סוזנה, תודה רבה על הרחבת הנושא ‘משחק’, נושא שהיום נמצא גבוה בסדר ההוצאות הכספיות של ההורים עבור ילדיהם, ויתכן שלא תמיד באופן מוצדק…. קיימת נטיה לרכוש משחקים אשר מתוארים כ’התפתחותיים’ וכ’מפתחים’, בעוד הדוגמאות שציינת כאן עבורינו פשוטות לחלוטין, ובעיקר מצריכות מאיתנו ההורים מעט תשומת לב, ומשחק ‘תוך כדי’ היום יום….כמעט ללא כוונה. זוהי גם הדרך בה הפיזיותרפיה ההתפתחותית מתייחסת ליכולת ההורה לסייע לתינוק להתפתח וללמוד, ממש ‘כדרך אגב’, ולאו דווקא ב’שעת כושר’ מוגדרת אשר יכולה להתפס כמעמיסה הן על ההורים והן על ילדיהם, וקשה לעמוד בה בקצב המשוגע של החיים….

אהבתי במיוחד את ההתייחסות שלך ליכולות השונות של תינוק יושב לעומת תינוק שוכב – היכולת שלו לשחק שונה, ולכן גם היכולת ללמוד ולהתפתח עולה כאשר יש לתינוק שתי ידיים חופשיות למשחק.  ואכן, הפיזיותרפיה ההתפתחותית אינה רק סביב ‘מוטוריקה גסה’, והיא מתייחסת לתינוק ולילד שהגיע להערכה וטיפול לא רק בהבט המוטורי, אלא באופן הוליסטי ושלם. בנוסף תינוק שגילו כתשעה עשרה חודשים ועדיין אינו מתיישב, הפיזיותרפיסט/ית ההתפתחותי/ת ילמדו את ההורים (לאחר הערכה מתאימה, כמובן), כיצד הדרך הנכונה ביותר לתינוק המסויים, לחוות ישיבה לצורך שימוש בשתי ידיו. שכן ידוע ומוכח כי לישיבה השפעה משמעותית על המשחק, התקשורת, הוצאת קולות, יכולות תפיסה, מצב ריגשי ועוד אצל התינוק ….

 

בילדים גדולים יותר, כאשר יש מקום לטיפולי פיזיותרפיה (חיזוק חגורת כתפיים, חיזוק גב, וכמובן בעיות התפתחותיות מורכבות יותר), אנו חושבים יחד, המטפל והילד- מהם מטרות הטיפול עבורו: במה הוא רוצה לשחק ולא מצליח? במה הוא מתקשה? ותוך כדי הטיפול משלבים משחקים המתאימים לגיל, כדי להפוך את הטיפול המוטורי לרלוונטי ליום יום של הילד ומשפחתו.

הטיפול ההתפתחותי האידאלי, במצב שאכן יש קושי בהתפתחות התינוק, מתבצע על ידי מטפל התפתחותי מורשה (לרוב בתינוקות מבוצע על ידי פיזיותרפיה התפתחותית), אשר מבין ובעל ידע רחב בהבטים רבים של ההתפתחות – ופעמים רבות בשילוב ובשיתוף של מרפאה בעיסוק, ועל פי הצורך משולבים גם אנשי מקצוע נוספים, כקלינאית תקשורת וטיפול ריגשי.

אני מודה לך סוזנה על השתתפותך אצלי בבלוג, אשר משקפת את העבודה המשולבת של המקצועות שלנו ביום יום במכונים הטיפוליים, וגם בקליניקות עצמאיות- הפיזיותרפיה ההתפתחותית והריפוי בעיסוק.

אם יש לכם שאלות בנוגע לנושאים שהועלו פה, לסוזנה או אליי, אתם מוזמנים להעלות פה בתגובות, ושתינו נענה בשמחה.

בנוסף, אתם מוזמנים להרשם לעדכונים אצלי בבלוג- למעלה מצד שמאל בדף, וכמובן להכנס לדף שלי בפייסבוק, לעשות לייק ולהתעדכן ברעיונות וטיפים..

שתהיה שנת לימודים טובה לכל הילדים, גליה.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

2 תגובות בנושא “משחק – זה רציני לגמרי

  1. עדי

    רשומה ממש חשובה לכל מנהלת בית ספר ובעיקר למשרד החינוך שיידעו שבלי משחק אין התפתחות של המוח, ואז לא יהיו תלמידים חושבים… חשוב ביותר.

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי עדי,
      אני מסכימה- וחייבת לציין לטובה את הבית ספר של הבן שלי, בשנה שעברה בכיתה א’ היו שעתיים של משחקי חשיבה כחלק מהמערכת, ובנוסף התרשמתי שגם המורה לספורט לימדה את הילדים מספר משחקים. מדובר בבית ספר רגיל, של משרד החינוך.
      כולי תקווה שמשרד החינוך ישלב את מקצועות הבריאות (ריפוי בעיסוק פיזיותרפיה וקלינאיות תקשורת) גם במערך הרגיל של צוותי ההוראה, ולא רק בחינוך המיוחד, שכן הידע והנסיון שטמון במקצועות שלנו יכול לתרום הרבה מאוד למניעה, העשרה והתפתחות – יש מדינות שבהן זהו תקן (ארה”ב), הלוואי שגם אצלינו!

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!