כיצד משפיעה טלויזיה ברקע על משחק של פעוטות בביתם?

ושוב בפינת סקירת מחקרים מעניינים: הפעם על השפעת הטלויזיה הדולקת ברקע, על המשחק של הפעוטות. 

בבתים רבים הטלויזיה דולקת לאורך היום שעות רבות. עד עתה גם החוקרים סברו כי ילדים ופעוטות נוטים ‘להימשך’ לתכני טלויזיה שתואמים להם: כלומר, ערוצים וסדרות ילדים בלבד.

ולכן, אם תהיה ברקע תכנית של ההורים, הילד ממילא לא מתעניין ומשחק בשלו – האמנם?

הנה מחקר שבחן את ההשערה כי רקע של תכניות טלויזיה למבוגרים, הינו השפעה מפריעה להתנהגות של פעוטות.

50 פעוטות בני שנה, שנתיים ושלוש הוכנסו לחדר יחד עם ההורה, כשברקע דולקת טלויזיה עם תכנית למבוגרים במחצית מהזמן (שעה). כוננית מלאה במשחקים חיכתה לילדים, וכורסא ועיתונים להורה.

המחקר גילה כי כשהטלויזיה פעלה היתה לכך הפרעה משמעותית על משחק הפעוטות. בהשוואה לזמן בו היתה הטלויזיה כבויה, כשהטלויזיה פעלה ברקע-  נצפה פחות משחק, אפיזודות משחק קצרות יותר, ופחות מקטעי זמן של ריכוז במשחק,  ‘קיטועי’ משחק רבים – הפעוט עצר והביט למרקע.

החוקרים הזהירים, מציינים שכמעט לא מצאו הבדלים בבשלות המשחק (אם כי נטה להיות יותר פונקציונלי ופחות ‘מתקדם’), אך נמצא כי רמת המשחק היה באופן מובהק פחות איכותית. החוקרים מציינים, את האפשרות הברורה כי כל מבט של הפעוט למרקע גורם לו להתחיל מחדש, לאחר מכן, את מהלך המשחק מחדש.

מעניין לציין כי הילדים הגדולים, בני השלוש, הרימו פחות את ראשם לעבר המרקע. אבל: עדיין המשחק שלהם בזמן פעילות הטלויזיה היה מקוטע יותר ובריכוז מופחת.

החוקרים מסיקים שפעוט וילד שמשחקים בבית לאורך זמן עם טלויזיה דולקת, עלולים בהחלט להיפגע הן באיכות המשחק שלהם (ולכן חוששים להתפתחותם הקוגנטיבית הכללית), והן ביכולות הקשב שלהם, כפי שכבר נמצא במספר מחקרים נוספים בנושא.

 מסקנות אלינו הביתה? מה דעתכם???

כיתבו לי בתגובות! כאן וכמובן בואו לבקר בדף שלי בפייסבוק, ובאינסטגרם! שווה לעקוב ולהתעדכן בכל מיני בהתפתחות הילד . להתראות, גליה.

The Effects of Background Television on the Toy Play Behavior of Very Young Children, schmidth, et al; Child Development, July/August 2008, Volume 79, Number 4, Pages 1137 – 1151

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!