כובע טורטל לסיוע בטורטיקוליס אצל תינוקות

כובע טורטל הוא כובע מקסים ולעיתים יעיל כתוספת לטיפול פיזיותרפי להעדפת צד ומניעת השטחת גולגולת אצל תינוקות.

בטורטיקוליס קיימת אצל התינוק העדפה לסיבוב הראש לצד אחד, אותה כובע הטורטל בא לנסות לפתור ולשפר טווחי תנועה (רק כשהתינוק ער- אסור בשינה)

התינוק מעדיף להתבונן לצד אחד בלבד? שוכב על גבו בהטייה של אוזן לכתף? יתכן ויש לו טורטיקוליס.

הטיפול בטורטיקוליס בתינוקות, לפי המלצות בינלאומיות, הוא פיזיותרפיה התפתחותית (המקצוע המורשה לטפל במצב זה בכל העולם), ומטרת הפיזיותרפיה הינה לתווך ולספק לתינוק תשתית לפיתוח התפתחות סימטרית ככל האפשר כנדרש בגילאים הצעירים. מנסיוני בקליניקה (יחד עם מס’ פיזיותרפיסטיות בארץ), לשלב בטיפול שימוש בכובע טורטל. ההורים ואני התרשמנו משיפור בטווחי התנועה, ולשיפור במצבי השטחת הגולגולת של התינוק.

נתחיל בהתחלה. כיצד מתנהל באופן כללי, הטיפול הפיזיותרפי ההתפתחותי בטורטיקוליס?

 בעיקר הדרכה להורים. מידע, מענה על שאלות וכלים לפעילות עם התינוק. ההורים הם הדמויות החשובות ביותר והמשפיעות ביותר על ילדם, ודרך רעיונות ומשחקים הפיזיותרפיסט ההתפתחותי יוצר סביבה מתאימה, חיזוק ושמירה על אורך שרירי הצוואר, ולא פחות חשוב – מעקב שלם אחר התפתחותו הכללית של התינוק.

עוד על טורטיקוליס והטיפול בו – בפוסט הזה 

מה מטרת הכובע טורטל? הטורטל הוא תוספת (ואינו הטיפול העיקרי) שמסייע לתינוק בזמן עירות בלבד- לא בשינה- להביט לשני צדדיו.

השימוש בכובע נעשה בתקופה בה ישנה העדפה ברורה לסיבוב הראש לצד אחד בלבד. חשוב להתאים את הכובע, וכן את סוג הכובע (ישנם מס’ סוגים), לפי הצורך.מודעה ראשונית טורטל

מדוע מומלץ שפיזיותרפיסט התפתחותי יבצע התאמה לכובע? ראשית, הכובע אינו מתאים לכל המצבים. יש צורך בהערכה קלינית ומתן הדרכה מקצועית להורים, אף על פי שבארה”ב הכובע הינו מוצר ‘מדף’. נכון יותר להורים לבחון יחד עם איש מקצוע האמנם יש צורך ממשי בו, וכן להבין מה מטרת השימוש בו. בנוסף, חשוב לדעת כי טורטיקוליס הינו לעיתים נלווה לבעיות התפתחותיות נוספות – ולכן מגיע לתינוק ולכם ההורים שאיש מקצוע מורשה משרד הבריאות, בעל נסיון בטיפול התפתחותי שמכיר אבחנות מבדלות, ובעל נסיון ושנים של עבודת צוות (רפואי וטיפולי), יהיה זה שיבדוק ויאבחן את התינוק שלכם.

מה מספרים ההורים על ההתנסות בכובע? שביעות רצון גבוהה! ההורים מספרים כי לאחר שימוש בכובע במשך מס’ ימים התינוק מסובב בקלות רבה יותר את ראשו לצד אליו פחות העדיף.

האם הכובע הוא טיפול קסם? אמא אחת כתבה לי – ‘כובע קסמים’. אבל- לא, אין קסם. יש הדרכה מקצועית להורים שאותה יישמו, בשילוב יצירת תשתית גופנית תקינה (אורך וחיזוק שרירים לפני הצורך) – ה’קסם’ הוא לרוב הצלחה טיפולית כוללת של פיזיותרפיה התפתחותית + שימוש בכובע.

איך מתבצעת ההתאמה?  כשמגיעה משפחה להתאים כובע טורטל, לתינוק עם טורטיקוליס, אני יוצאת לקראתם לחנייה להציץ איך הקטנצ’יק יושב בסל קל (טוב, אני עושה זאת תמיד כשמגיעה משפחה חדשה). ואז הם נכנסים לחדר הכייפי שלי, ואנחנו בודקים יחד את התינוק, וגם אם הכובע מתאים (וגם מפטפטים והתינוק משחק לו). מרגש לראות בכל פעם מחדש, את מנח הראש של התינוק עם הכובע באוטו בדרך חזרה – הראש נמצא פתאום בזויית שלא הסכים להיות בה מעולם…

שימו לב- הקליניקה שלי כרגע אינה פעילה עקב מעבר זמני לחו”ל. אבל- למציאת פיזיותרפיסטית התפתחותית באזורכם המתאימה כובעי טורטל  – כיתבו לי ואשמח לנסות לעזור!

ישנם כל כך הרבה כובעים – חלקם דגמים שונים שמספקים צורך מעט שונה. בארה”ב הכובע הוא מוצר מדף למניעה מראש של השטחת גולגולת ואסימטריה, בשימוש לסירוגין לשני הצדדים (לחיצה על התמונה תוביל ללינק ישירות אליו):

(הלינקים בתכנית שותפים, לפרטים לחצו כאן)

לסיכום, אז אם יש לכם תינוק שפשוט ‘תקוע’ על סיבוב הראש לצד אחד,
אל תמתינו שזה יעבור, כי אח”כ יהיה אולי מורכב יותר לטפל. בקשו מהרופא הערכה מקצועית ושיקלו יחד פנייה לפיזיותרפיה.
אל תתפשרו על הערכה ומעקב של פיזיותרפיסט התפתחותי עם רשיון משרד הבריאות. וכן, שווה לבדוק בנוסף לטיפול הפיזיותרפי, את ההתאמה של כובע טורטל לסיוע במניעת השטחת הגולגולת !

מקווה שנהניתם מהפוסט! מוזמנים להשאיר באתר את כתובת המייל שלכם ולקבל עדכון כשיש פוסט חדש.

כמו כן, מוזמנים לקרוא עוד בנושא גם בדף הפייסבוק שלי  – לחצו פה

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

4 תגובות בנושא “כובע טורטל לסיוע בטורטיקוליס אצל תינוקות

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי, אינני מוכרת אותו יותר (מאז שעברתי לארה”ב)- וגם מאז שחזרתי אינני משתמשת בו יותר, מאחר ומסיבה כלשהיא אין למצוא אותו באמזון.

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!