טונוס גבוה וטונוס נמוך בקרב תינוקות

האם גם אתם מרגישים שכמעט כל תינוק שני, זוכה ל’תווית’ של בעל טונוס גבוה או טונוס נמוך? מה זה אומר, והאם תווית שכזו מתארת בעיה או קושי?

ניסיתי לרכז את כל השאלות בנושא טונוס גבוה ונמוך בקרב תינוקות, וכמובן לענות עליהן:

העליתי באינסטגרם שלי הסבר קצר בכמה תמונות- ומייד לאחריהם קבלו קצת הרחבה:

כבר עוקבים? בואו, יש המון תוכן מתחדש.
  1. מהו טונוס שרירים?

טונוס שרירי הינו המתח שקיים בזמן מנוחה, בקבוצות השרירים. כדי לפשט את העניין, נתאר כי בטונוס תקין, ישנה בדיוק כמות מתח מתאימה בזמן מנוחה, כדי שבמקרה הצורך, השריר יוכל להתכווץ או להתארך ולתפקד בצורה טיפוסית מתי שנרצה, ובדיוק בדרך שנרצה.

חשוב להדגיש כי הטווח הטיפוסי הינו רחב מאוד, ויש תינוקות עם טונוס גבוה יותר, ונמוך יותר בתוך הטווח הטיפוסי. מי שמאבחן ומגדיר טונוס הינו איש מקצוע רפואי, ובמקרה הצורך, למשל אם פיזיותרפיסט ילדים העלה לאחר בדיקתו את הנושא- מומלץ להתייעץ גם עם רופא בעל התמחות התפתחותית/נוירולוגיית ילדים. פעמים רבות הורים חוששים כי לילדם יש טונוס שרירים גבוה, והוא נוקשה ומכווץ, בעוד שהטונוס אינו גבוה, ולתינוק תגובות גופניות מסויימות הנובעות מסיבות שונות.

  1. מה ההבדל בין טונוס נמוך לטונוס גבוה?

ישנם תינוקות יותר ‘קפיציים’, בעוד שתינוקות אחרים יותר ‘רפויים’. סביר להניח שהרוב הכמעט מוחלט יהיו בתוך הסקאלה הטיפוסית, אולם יתכן שבקצוותיה. חשוב להדגיש את ההבדל מטונוס שאינו תקין – בטונוס גבוה מעל הטווח הטיפוסי (אינו נפוץ מאוד) קיים מתח גבוה מדי בשריר עוד בזמן המנוחה, וישנה עלייה נוספת בהתנגדות השרירים כשנרצה למתוח אותם באופן פאסיבי. ההורים מתארים תינוק שקשה לחתל אותו, וגופו נוקשה, לעיתים מקובע בתבניות מסויימות.

לעומת זאת, בטונוס נמוך, שאינו בטווח הטיפוסי – התינוק רפה ביותר, ומתקשה מאוד לשאת את גופו כנגד כוח הכובד.

  1. מהם הסיבות לכך?

הסיבות להבדלים בטונוס נובעות מהשוני הקיים בין בני האדם. בעוד שהטווח הטיפוסי רחב ביותר, לטונוס לא תקין יש מאפיינים ייחודיים הנובעים ממצבים בריאותיים שונים.

  1. כיצד ההורה יכול לזהות אצל התינוק אם יש בעיה בטונוס השרירים של התינוק?

הורה שחש כי גופו של התינוק רפוי באופן יוצא דופן, או לחילופין נוקשה בצורה יוצאת דופן, מוטב שיתייעץ עם רופא הילדים. במידת הצורך יופנה הילד להמשך ברור ומעקב אצל נוירולוג ילדים (או רופא מומחה בהתפתחות הילד ונוירולוגית ילדים). גם פיזיותרפיסט התפתחותי מנוסה הוא תחנה טובה להערכה התפתחותית רחבה לפני ואחרי בדיקה רפואית. לא לדאוג, אלו פשוט ההתמחויות שעוסקות בכך.

  1. האם חובה לפנות דווקא לפיזיוטרפיסט לטיפול ?

הפיזיותרפיה ההתפתחותית תתיחס ליכולותיו של הילד בהקשר של פעילויות היום יום המתאימות לגילו והתפתחותו של הילד ותשאף לגשר על פערים ולתת למשפחה ולילד כלים להפעיל את גופו בצורה מיטבית ובמיוחד- לשחק ולפעול כבני גילו ובהתאם לתחומי הענין של הילד! לא ‘אוסף של תרגילים’ כי אם התייחסות רב תחומית לחיי הילד, משפחתו והקהילה בה חי.

פיזיותרפיסט הוא איש מקצועות הבריאות, בדיקתו רחבה והוא בקשר מתמיד עם רופאים ואנשי מקצועות בריאות נוספים. יתרון הפנייה לפיזיותרפיה התפתחותית הינו המפגש עם איש מקצוע עם הכשרה מעמיקה ונאותה. עליו להיות בעל רשיון משרד הבריאות, ובעל נסיון של שנים בעבודה התפתחותית והכשרות המשך. על הפיזיותרפיסט ההתפתחותי להיות בעל חשיבה התפתחותית רחבה, ויכולת עבודת צוות וראייה רב מקצועית. בנוסף, הטיפול כלול בסל השרותים הניתנים בקופות החולים, ולכן ניתן לקבל טיפול ללא תשלום במסגרת קופות החולים. חלק מחברות הביטוח בעלות תכניות מורחבות שמכסות טיפול פרטי של פיזיותרפיסט התפתחותי, ובתנאי שהוא בעל רשיון משרד הבריאות.

5. מה עושים בטיפולי פיזיותרפיה התפתחותית?

מטרת הטיפול הינה לסייע לתינוק להצליח להפעיל את גופו בדרך היעילה והטובה ביותר עבורו, כדי שיוכל לשחק במשחקים ולהשתתף בפעילויות שתואמות את גילו. גם בטונוס שאינו טיפוסי, ניתן ליצור עבור התינוק והילד מצבים בהם גופו עובד באופן הטוב ביותר עבורו, תוך הנאה וסיפוק מהצלחות. הרעיון הוא לא לתת להורים ‘תרגילים’ חסרי כל הקשר, כי אם להתייחס לתפקוד היומיומי שמתאים לכל גיל. לעיתים בהערכה של הפיזיותרפיסט עולה כי אין צורך בטיפול קבוע אלא מספיקה הדרכה מקצועית וממוקדת לטווח קצר (ומעקב).

דוגמאות- אחיזה מסויימת יכולה להקל על תינוק עם טונוס גבוה, כנ״ל הרמה איטית לידיים. תינוק בעל טונוס נמוך מה טיפוסי יקבל הצעות לפעילויות מעוררות יותר- בהתאם להערכה המקיפה בחדר הטיפולים.

לסיכום, החשוב בהתפתחות מוטורית אצל תינוקות וילדים, היא שהילד מצליח להתפתח ולפתח יכולות חדשות, וניכר כי אינו משקיע מאמץ מוגזם בכך- וכך פנוי ללמידה, משחק וקשר משמעותי עם הסביבה הקרובה לו.

מקווה שנהנתם! מוזמנים להישאר בקשר ולהרשם לבלוג (במשבצת משמאל לפוסט או מתחתיו מהנייד), וכן לעקוב בדף הפייסבוק שלי.  והאינסטגרם. כן, יש לי גם פינטרסט! להתראות, גליה.

להתראות, גליה

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!