התפתחות מוטורית- שכיבה על הבטן

כמה שלא ייכתב על הנושא, עדיין יש כל כך הרבה מה לומר… אין ספק ששכיבה על הבטן תורמת לחיזוקו של התינוק, מחזקת ומעודדת התפתחות מוטורית. לשכיבה על הבטן יתרונות רבים נוספים, גופניים ותחושתיים. בפוסט זה אנסה להציע להורים רעיונות כיצד ניתן לשפר לתינוק את השכיבה על הבטן, אבל בלי אימונים! ובמשחק משותף.

זהו אחד מקבוצת הפוסטים שהכנתי עבורכם בנושא התפתחות מוטורית של תינוקות. פוסטים נוספים בסדרה:

חשוב להתחיל בהקדמה מרגיעה: לא צריך לדאוג ולהיבהל אם התינוק לא מפגין התלהבות רבה מהעניין: אנחנו ההורים נלמד אותו להנות מכך, לאט לאט. זהו תהליך. התפתחות מוטורית בתינוקות הינה תהליך מורכב ומשולב בהשפעות של גורמים רבים- גם של התינוק וגם של הסביבה- וננסה ליצור סביבה מעודדת ופחות ‘תירגול’ לתינוק עצמו.

כדאי לזכור, שמשך הזמן שתינוק אמור לשכב על בטנו יכול להשתנות בין תינוק לתינוק, ולפעמים דקה שתיים זה כל מה שצריך להתחלה: הרבה נסיונות קצרים, על פעם לזמן קצר. ככל שנצליח ליצור חוויה טובה מהנושא, כך גם התינוק יתייחס לכך באופן חיובי, ולאט לאט, משך הזמן בו שוהה על בטנו יילך ויתארך. יש למה לצפות!

במפגשי האמהות שאני מעבירה, ובסדנאות להורים, אני מדגימה כיצד כל הטיפול היומיומי הוא סביב תנועתיות טובה של התינוק. וכך, אין זמני ‘אימון’, כי התירגול ולמידת התנועה נעשים תוך כדי הפעולות שאנו עושים עם התינוק. אין ספק שהדרך הטובה ביותר לעודד התפתחות היא פשוט לתת לתינוק ‘רמזים’ טובים, ולהשאיר לו את העצמאות והחופש להתפתח לבד, תוך מתן הזדמנויות רבות ככל האפשר על ידי ההורים, וארגון סביבה לתינוק מעודדת תנועה וסקרנות. זה, אגב, המהות של פיזיותרפיה התפתחותית – לאפשר לתינוק עצמאות והשתתפות פעילה ככל האפשר בחיים ה’אמיתיים’. ולכן רק כשממש צריך, יקבל התינוק ‘תרגילים’ שאינם ממש חלק יומיומי מהפעילות.

ולכן, אני מציעה שההורים יבצעו במשך כל היום טיפול שמעודד את התינוק להתפתח, ובעצם, אולי לא חייבים להוציא מאות שקלים על כל מיני ‘חוגים יוקרתיים’??

אז איך באמת ניתן לסייע לתינוק לפתח בעצמו יכולות שכיבה על הבטן –

שימו לב שמשרד הבריאות ממליץ על שינה על הגב. שכיבה על הבטן בזמן פעילות- מוצעת כאן, לאורך כל היום:

הנה מספר רעיונות:

  1. ממש מרגע הלידה, שכיבה על הבטן יכולה להתבצע גם בטן על בטן ההורה, כשההורה בשיפוע, נשען על כריות, הספה… פני ההורה הן האטרקציה הגדולה ביותר, שום צעצעוע ‘התפתחותי’ לא ישווה לו. ייצבו עם יד אחת שלכם את האגן של התינוק, דברו אליו, שירו לו…תהנו יחד.

2. לאחר ההחתלה על שידת ההחתלה, עשו לכם מנהג להשכיבו על הצד (יש לצד המון יתרונות התפתחותיים!),אפילו לחצי דקה דקה, ואז להעבירו לבטן, למשל מול מראה. המראה מעודדת מאוד התרוממות של הראש (הסביבה המעניינת תורמת להתפתחות, כרגיל! ), אם האגן מאוד גבוה, ניתן להניח יד שלנו עליו, לייצובו.

בן פחות מחדשיים, שוכב על הצד

בן פחות מחדשיים, שוכב על הצד

בן פחות מחדשיים על הבטן, עם סבתא

בן פחות מחדשיים על הבטן, עם סבתא

3. כן כן, גם על רגלי ההורים זו שכיבה על הבטן ! יושבים איפה שהוא? אולי במקום שהתינוק ישאר בעגלה, נשנה לו קצת את הסביבה ונשים אותו ככה? אגב, השיפוע יכול להשתנות, ואפילו להניח את התינוק ממש מאוזן עלינו… הוא מרגיש שהוא על הידיים, ואנחנו יודעים שהוא על הבטן, אפילו אם זה פחות אתגרי משכיבה מאוזנת לגמרי, בהחלט הזדמנות מצויינת להתיידדות עם המנח. 

ניתן ליישם גם בישיבה על כיסא, רגל על רגל

על הבטן על הרגליים של אמא

על הבטן על הרגליים של אמא

(תודה לנגה המתוקה, שבאה בקביעות למפגשי האמהות והתינוקות של ‘לשבת לקום’ – על התמונה המקסימה)

4. בכל הזדמנות בעגלה כדאי לשים את התינוק קודם על הבטן, וכשמתעייף, להשכיב על הגב (פרוט על עגלות ושכיבה על הבטן בפוסט הזה)

תינוקות ממפגשי האמהות והתינוקות של 'לשבת לקום' מטיילים במהלך השבוע בעגלה על הבטן

תינוקות ממפגשי האמהות והתינוקות של ‘לשבת לקום’ מטיילים במהלך השבוע בעגלה על הבטן

5. מומלץ לשנות אווירה מידי פעם, לצאת ולפרוס שמיכה על דשא, בגן ציבורי, בחצר, מול עצים וילדים… העניין הרב של התינוק בסביבה החדשה מעודד אותו להתאמץ עוד קצת.

על הבטן בחצר

6. להזמין חברה עם תינוק ולהתארח אצלה: תינוק מול תינוק על משטח הפעילות זה נפלא! גם לאמהות, האמת.

ומה קורה בהמשך?

כשהתינוקות גודלים טיפה, הסביבה מאוד משפיעה על הרצון והעניין שלהם להיות על הבטן לאורך זמן. משטח שאינו רך מידי (לא מומלץ להשכיב על שמיכת פוך), ולא צפוף מדי (כמו לול), יעודדו את התינוק להתקדם הלאה, לתפוס צעצוע, להכניסם לפה, להשען על מרפקים וליישר ידיים מדי פעם. בהמשך ינסה להשען על יד אחת ולתפוס משחק בידו השנייה (נכון שמאתגר להיות תינוק ?? ).

והכי חשוב: כל פעם קצת, חזרות רבות ביום. לא צריך למדוד זמנים, ולא להתייאש. ככל שנפגין ביטחון בעניין, גם התינוק יתייחס לנושא ב’ספורטיביות’ הרצוייה… ובהחלט, זוהי הדרך הטובה והבריאה לסייע לתינוק להכיר את גופו, כן כן, בלי הכרח במדריך וב’פעילויות / חוגים / סדנאות’ יוקרתיים ל’התפתחות’.

במקרה שהתינוק כבר שוכב על הבטן באופן יותר חופשי- ופתאום מתחיל לשלוח את ידיו לצדדים כ’אוירון’ ונדמה לכם שהוא מתוסכל מזה: יש פה כתבה ופוסט שכתבתי, בהם קצת הסברים בנושא.

ואם עולה קושי ?

 מומלץ בחום להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת. התפתחות מוטורית בתינוקות הינה מגוונת ומורכבת. מומלץ לבחור עבור ילדכם איש מקצוע טיפולי, בעל רשיון טיפולי ממשרד הבריאות. מתוקף הנסיון והידע הרב שיש במקצוע הפיזיותרפיה ההתפתחותית, תינוק בעל התפתחות טיפוסית פשוט ‘קופץ’ לנו מול העיניים. פיזיותרפיסט התפתחותי מנוסה ומיומן ייתן כמה טיפים, וזהו…. בלי ‘איבחוני יתר’ ו’טיפולי יתר’…

מזכירה שתמיד ניתן להתייעץ, גם בדף שלי בפייסבוק: הנה פה!
מוזמנים להרשם לבלוג, ולהתעדכן בנושאים הקשורים להתפתחות תינוקות וילדים.
להתראות, גליה

רוצים עוד?

הרשמו לסדנה מהנוחות של הבית שלכם וקבלו הדרכה מקצועית וממוקדת – בלי תרגילים ואימונים, אלא ידע מקצועי שקל ליישם ביום יום!

לחצו כאן להגיע לדף הסדנאות

בכל חודש תכנית שעות וימים מגוונת!

לפוסט נוסף בנושא שכיבה על הבטן:

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

13 תגובות בנושא “התפתחות מוטורית- שכיבה על הבטן

  1. פינגבאק: מנח 'אוירון' בתינוקות, בהקשר התפתחותי | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  2. פינגבאק: הדברים הטובים שנמצאים אצלינו בבית ואפילו לא ידענו עד כמה הם 'מעודדי התפתחות' לתינוקות | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  3. פינגבאק: מתכוננים לחורף עם התינוקות | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  4. פינגבאק: על התיישבות, וישיבה של תינוקות | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  5. פינגבאק: התפתחות מוטורית- מנח 'אוירון' בתינוקות, בהקשר התפתחותי | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  6. פינגבאק: התפתחות מוטורית: על התיישבות וישיבה של תינוקות | My great WordPress blog

  7. פינגבאק: התפתחות מוטורית- מתכוננים לחורף עם התינוקות | My great WordPress blog

  8. פינגבאק: התפתחות מוטורית- הדברים הטובים שנמצאים אצלינו בבית ואפילו לא ידענו עד כמה הם 'מעודדי התפתחות' לתינוקות | My great WordPress blog

  9. פינגבאק: מנח אוירון בתינוקות

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!