התפתחות מוטורית – זחילת גחון אסימטרית

מהי זחילה אסימטרית? והאם היא מציגה בעיה בהתפתחות התינוק?

בפוסט זה אנמק מדוע זוהי בדרך כלל זחילה טיפוסית, ולמה כדאי לשים לב. בנוסף, ארבעה טיפים לצירוף היד והרגל ‘הסוררות’ לתנועה.

פוסט זה הינו חלק מקבוצת פוסטים בנושאים הקשורים להתפתחות מוטרית בתינוקות. פוסטים נוספים:

זחילה א-סימטרית מעלה שאלות רבות בקרב הורים. שאלה לדוגמא: “הבת שלי בת חצי שנה והחלה לזחול. ממה ששמתי לב רגל אחת שלה תמיד נראית כאילו נגררת או מקופלת פנימה … האם זה תקין? מה אני יכולה לעשות כדי לשפר את המצב”?

פעמים רבות הזחילה הראשונית על הגחון נראית לא סימטרית. יד אחת דוחפת, רגל אחת ישרה ו’נגררת’ מאחור.

התמונה נראית להורה מדאיגה ומייד מתחילים לחפש באינטרנט אינפורמציה בנושא – ומכאן מתחילה ‘חגיגה’ של דאגות.

זחילה אסימטרית ראשונית
אין כמו לינה בשטח במאהל אירוח בדואי מרווח, לעידוד זחילה..

חשוב לציין:

תינוקות רבים מתחילים בזחילת גחון אסימטרית שכזו, מתוך הרצון העז להניע את גופם במרחב לעבר משחק, וככל תנועה, גם זו עוד תתפתח ותשתכלל.

מה שנרצה לבדוק, הוא אם קיימת סימטריה בשאר התנועות של התינוק. אם התינוק נראה פעיל וסימטרי בשאר תנועותיו, כלומר:

  • מניע שתי ידיים ושתי רגליים באופן זהה על הגב ועל הבטן
  • אינו מעדיף להתבונן רק לצד אחד
  • לא נראה ששוכב בצורה ‘מעוגלת’ לצד אחד על הגב/בטן
  • הסתובב על הבטן בסיבובי ציר לשני הצדדים
  • התהפך דרך שני הצדדים

סיכוי סביר שעם התפתחות התנועה, תצטרף לה הרגל השניה, וגם היד. רוב התינוקות משנים את הזחילה עם הזמן, וחלקם הגדול, בסופו של דבר עולים על שש ובכך משלבים את שתי הידיים והרגליים.

אם כך, האם יש צורך לעודד זחילה סימטרית? ואם כן, כיצד ניתן  לעודד סימטריה בזחילה?

בגדול, זה יקרה מעצמו במרבית המקרים. תינוקות רבים מתחילים בזחילות שונות ומגוונות, על פי תכונות הגוף שלהם, ועם הזמן משתתפים עוד ועוד שרירים והתנועה מתפתחת. ולכן חלקם יפתחו זחילת גחון אסימטרית כי זה מה שנוח להם ומתאים לגופם כרגע, כאסטרטגיה תנועתית להגיע ממקום למקום.

ניתן לראות כיצד שינוי בסביבה (למשל הגבההת המשחקים על ידי יצירת מדרגה קטנה), יוצר התגייסות גופנית חדשה אצל התינוק והוא מגיב גופנית באופן חדש ומנסה תנועה חדשה- במקרה זה נוכל לעודד את התינוק לתנועה סימטרית.

אז כן, נרצה לשתף את הצד השני שאינו דוחף או נושא משקל בפעילות, אבל לחלוטין צריך לזכור שברגע האמת, כשהתינוק רוצה להגיע עכשיו ומהר למשחק שממש אוהב (פלאפון/מפתחות מישהו?!) – יתכן שישוב לזחילת הגחון האסימטרית גם אם כבר מתנדנד על שש ומראה סימנים לזחילה על שש.

הנה 4 רעיונות קלים, זמינים שכל הורה יכול ליישם בכיף : 

  1. עידוד לעלייה על שש ונדנוד הגו (הסעיפים הבאים יסייעו לכך).
  2. מעבר מעל מכשולים – מעודד מאוד פעילות של שני צידי הגוף. המכשול הטוב והבטוח ביותר הינו רגל ההורה היושב על משטח פעילות (תמיד עדיף מעל משטח בטוח) ומעודד את הילד לעבור מעל הרגל (אפשר לעזור בפעמים הראשונות!).
  3. עידוד להתרוממות לעמידת ברכיים מול רהיט (למשל חבילת חיתולים, שהיא מרופדת ונוחה, ומי יודע, אולי יתחיל פתאום לזחול כך. לפרוט נוסף ראו דוגמאות מצולמות בפוסט הזה)
  4. עם התקדמות הזחילה, נאפשר לתינוק זחילה במעלה מדרגות (גם המרופדות של הג’ימבורי יקלו על ההורים הדאגנים, זה בסדר)

כל הדוגמאות הנ”ל ניתנו לעשייה בבית, ללא צורך ברכישת ציוד וללא ריצה להדרכה פרטנית. אולם, אם בכל זאת אתם מרגישים כי יש צורך בעין בוחנת ומקצועית – כדאי להתייעץ עם רופא הילדים. בנוסף ניתן לפנות לפיזיותרפיסט התפתחותי (מדוע דווקא פיזיותרפיסט התפתחותי? ראו הרחבה בפוסט הזה)

עלייה על הברכיים לעבר משחק - שתי הברכיים בפעולה
עלייה על הברכיים לעבר משחק – שתי הברכיים בפעולה

 לסיכום, אנו שמחים עם כל התפתחות והתקדמות ביכולת התינוק לעצמאות ובחירה באיזה משחק לשחק, ואיפה. אמנם יש מספר נקודות שאנו ההורים יכולים לשים לב אליהן, אבל בסך הכל, בית המאפשר לתינוק תנועה, מרחב, וגם מעט אתגרים מענינים, יסייע ויקדם במרבית המקרים את התפתחות התנועה והחקירה אצל התינוק, והזחילה תשתכלל ותתפתח ותהיה מגוונת.

זחילת גחון אסימטרית או לא: מה שבעצם משמעותי הוא שהתינוק מתפתח יפה, מניע היטב את ארבעת הגפיים ומראה תבניות תנועה מגוונות- ולא אסימטריה כללית בגופו. העיקר שיוכל להגיע בעצמו להוריו כשהוא מעוניין בכך, וכמובן לצעצועים; לפתח את החשיבה, התפיסה, והתקשורת עם המשפחה. זחילה היא הדרך לחקירה של העולם, עצמאות, למידה!

לשאלות, התלבטויות והערות- ניתן להגיב פה, או בדף הפייסבוק שלי – פה.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים. 

12 תגובות בנושא “התפתחות מוטורית – זחילת גחון אסימטרית

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אתר מדריך מרגיע ומסביר אשר מספק כלים והבנה ולא יוצר דאגות כל הכבוד!

  2. צליל

    תודה רבה!
    הבת שלי בת 5.5 חודשים זוחלת על 6, התחילה ממש יפה ואחרי יומיים החלה לשלוח את רגל ימין ולהעמיד את כף הרגל כל פעם כדי להתקדם, היא גם עוברת מזה יפה לישיבה אבל גם אם היא צריכה לזחול מרחק גדול כל פעם תשלח את רגל ימין ותתקדם . זה לא קורה בשמאל וזה נראה קצת מוזר. אשמח לדעתך, תודה.
    צליל (גם פיזיותרפיסטית מתחום האורתופדיה ופציעות ספורט) 🙂

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי צליל! ונעים להכיר!
      הרבה פעמים התינוק מיישר רגל אחת כדי לייצב, לנעול וזה בסהכ אסטרטגיה, שתעבור עם ההתייצבות. היא מאוד צעירה! עמידות ברכיים מול מדרגה קטנה ומעברים מישיבה לעמידת ברכיים בישיבה בין הרגלים שלך יעשו את ההבדל! (יש לי על זה סרטון ביוטיוב, אעלה בהמשך היום)

  3. חופית גלים

    היי בני בן 9 חודשים וזוחל זחילה אסימטרית מהירה אבל עדיין לא זוחל על 6, האם בשל גילו רצוי להתייעץ לגביי התפתחותו?

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי חופית,
      הרבה תינוקות זוחלים זחילה אסימטרית כי התרגלו לה, ועם הזמן וסביבה מוגבהת עם מדרגות רכות שמהווה אתגר וענין (חפשי בפוסט ׳הדברים הטובים שיש לכם בבית׳), יעלו על הברכיים. משם הדרך לשש יכולה להגיע בקלות.

      בפוסט עצמו נתתי מספר המלצות מתי לפנות לבדיקה, ולצערי אין לי מספיק פרטים כדי לענות- ולכן אגיד באופן כללי- אין מניעה להתייעץ עם פיזיו (מורשה, התפתחותי) תמיד- תקבלי כלים טובים ולא ישאירו בטיפול אם אין צורך.
      כמו כן ניתן להתייעץ בטיפת חלב או בביקור הבא אצל הרופא ילדים ולשקול יחד הפנייה.
      בהצלחה!

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!