התפתחות מוטורית- הדברים הטובים שנמצאים אצלינו בבית ואפילו לא ידענו עד כמה הם ‘מעודדי התפתחות’ לתינוקות

אז מה לחבילת חיתולים ולקופסת איחסון ולהתפתחות מוטורית של תינוקות?

התפתחות מוטורית של תינוקות הינה נושא המעלה שאלות, חששות והתלבטויות אצל ההורים- ולעיתים רבות הורים מחפשים ‘תרגילים’, ‘אביזרים’ וכל מיני ‘שיטות’ כדי לקדם את התפתחותם המוטורית של ילדיהם.

 חברים, עזבו אתכם מאימונים ותרגילים לתינוקות! סביבה ביתית מעניינת ומתחדשת מעודדת ומקדמת את התינוק – בחקירה ופיתוח סקרנות, בפתרון בעיות, וקידום התפתחותם. גם המוטוריקה הגסה מתפתחת לה יופי, אבל בואו נשים את הדברים במקומם: תינוקות רבים מתפתחים מוטורית לצורך קידום התפתחותם הקוגנטיבית, וטוב שכך!

ולכן אני ממש לא משתגעת על ‘אימונים’ ו’תרגילים’ לתינוקות עם התפתחות טיפוסית – אלא סביבה מעודדת התפתחות ספונטנית איכותית! עבור התינוקות שמציגים קושי (קל או אפילו משמעותי ביותר), טיפולי הפיזיותרפיה ההתפתחותית אצלי נעשים דרך משחק מעניין ואטרקטיבי לתינוק, דרכו הוא יעז יותר, יתאמן יותר ויתחזק בהתאם לצרכיו.

כחלק מקבוצת הפוסטים בנושא התפתחות מוטורית בתינוקות, אני מעוניינת לתת לכם רעיונות סופר קלילים לבית: בשימוש בדברים שנצמאים בו גם ככה… אבל לפני כן, רק שתדעו – הנה פוסטים נוספים שהכנתי, בנושא התפתחות מוטורית של תינוקות:

אז במסגרת ההמלצות שלי – אני ממש לא מתכוונת שכל אחד יצור לו בבית ג’ימבורי.. אפילו חדר הטיפולים בקליניקה שלי אינו נראה כחדר ג’ימבורי, ובכוונה, מדמה יותר סביבה ביתית, שיהיה קל יותר ליישם רעיונות בבית. הרי בטח שמתם לב, שהציוד היומיומי בבית מעניין את התינוק שלכם הרבה הרבה יותר, מה‘צעצוע ההתפתחותי’ שעלה כל כך הרבה כסף….

הנה כמה רעיונות שההורים מקבלים ממני בטיפולים, למה שלא תנסו גם אתם:

אבל תהיו נחמדים וספרו אם ניסיתם…

1. חבילת חיתולים

חבילת חיתולים- כל סוג עושה את העבודה..

חבילת חיתולים: גם לקידום התפתחות מוטורית!

למי שאין כמה ב’ספייר’, שיקום.

לתינוקות שכבר מתחילים להתייצב על הבטן, נעודד התרוממות על מרפקים מול חבילת החיתולים. (שהיא מדרגה מרופדת), ניתן להניח עליה משחק גבוה, ולעודד הזדקפות של התינוק ואפילו הושטת יד לגובה. מתאים למצב בו התינוקות כבר מתחילים ליישר מרפקים על הבטן, ויכולים לנסות להעביר משקל משכמה לשכמה, ולהרים לפנים את היד. אפשר לשדרג ולהצמיד שתיים לריבוע יציב יותר (עם מסקינגטייפ). אפשר לעטוף בציפית או חיתול, כדי שלא יהיה מקושקש מדי. רק נקפיד שחב’ החיתולים לא תחליק בהשענות עליה. אפשר להצמיד למשהו יציב כמו ספה/קיר וכו’.

לתינוקות שכבר עולים על שש, נצמיד לספה או למקרר – להוריד מגנטים למשל… לעמידת ברכיים מול רהיט.

הנה דוגמא שקיבלתי לשמחתי מאמא:

איזה יופי! עמידת ברכים מול חב’ חיתולים

הנה תמונה מקסימה שהגיעה אלי מאמא לתינוק מתוק בן חצי שנה, שנהנה מאוד לטפס על חבילות החיתולים ולאחרונה גם מתישב בעזרתן, ומה רבה שמחתו (זו גם תבנית התיישבות ממש יפה – עוד על ישיבה בפוסט הזה)

תראו כמה חופש ותנועה מאפשרת לתינוק חבילת חיתולים אחת...

תראו כמה חופש ותנועה מאפשרת לתינוק חבילת חיתולים אחת…

אני מקבלת לאחרונה סרטונים מקסימים מהורים שהתינוקות החלו להנאתם גם לדחוף את חבילת החיתולים לפנים, ולהתקדם עם הברכיים. זו יופי של פעילות (מומלץ שיהיה על משטח מעט מחוספס, שהתינוק לא יחליק מהר מדי).

הנה לינק לסירטון קצרצר ממש, של תינוק מקסים (שזכיתי לפגוש לאורך תקופה במפגשי האמהות והתינוקות של ‘לשבת לקום’ :

2. קופסת איחסון

קופסת איחסון - ניתן לבחור בגבהים שונים

קופסת אחסון בגבהים שונים- גם היא עם פוטנציאל אדיר לקידום ההתפתחות המוטורית של תינוקות

שימו לב שיש גבהים שונים: לכל גובה יש את יתרונותיו השונים למשחק שונה.

בגיל שהתינוק מתחיל לעמוד, מייצבים את הקופסא עם ספרים כבדים יחסית למטה, ואת כל הצעצועים שכבר ‘משעמים’ את התינוק- זורקים פנימה. פתאום יהיה לו מרתק מעניין לעמוד, לפתוח ולהוציא משחק משחק, להחזיר (גם מתאים לגיל) ואפילו בהמשך, עם הזמן – להוליך את עצמו עם הקופסא! חסכנו ‘הליכון דחיפה’, קיבלנו איחסון שווה ופעילות כייפית של הילד…

הנה דוגמא מאחד ממפגשי האמהות והתינוקות של ‘לשבת לקום: מפגשי אמהות ותינוקות בעמק’:

פה הקופסא, בגודל בינוני, משמשת כמדרגה כשהיא הפוכה

האם נאמר לכם ש’לא בריא’ לתינוק ללמוד להתהלך בדחיפת רהיט לפנים? אז זהו, שזה בהחלט מאוד מתאים לדרך בה ההליכה מתפתחת, ומי שלמד התפתחות הליכה וניתוח הליכה יאמר לכם שזה יופי ( אלו קורסים הפתוחים לאנשי מקצוע מורשים)

הנה תמונה נוספת – הפעם של תינוק שעומד מול קופסא גבוהה יותר:

קופסת אחסון

והנה 30 שניות של הליכה עם תיבת אחסון חמודה מאיקאה: 

אני שואבת סיפוק גדול מהורים לילדים המטופלים אצלי (או שפנו למפגש הדרכה או שניים), המתארים לי כיצד היומיום בבית עם הילד נראה אחרת לגמרי: פתאום יש המון רעיונות לאילו צעצועים תואמי גיל ניתן להציע לתינוק, והתינוק עצמו מלא סקרנות ועניין, והופך לעצמאי יותר, שמח ונינוח יותר, ככל שהסביבה מותאמת לו (המשחקים והמרחב בו משחק), וכמובן ככל שיכולותיו המוטוריות משתפרות (בשביל זה הרי הגיעו!). לשמחתי הם מתארים לי כיצד הקשר ביניהם לתינוק קיבל תוספת חיובית של נחת וביטחון….

רוצים המלצות למשחקים לפי גיל או נושא, ועגלות דחיפה ובימבות שמתאימות לטיפים שקראתם פה? כנסו לדף ההמלצות שלי באמזון!

לטיפים נוספים מוזמנים לדף המקצועי שלי בפייסבוק – מתעדכן באופן קבוע. ואם תרשמו לבלוג שלי (השאירו כתובת מייל בתיבה המיועדת) תוכלו להתעדכן באופן קבוע ..

גליה.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

4 תגובות בנושא “התפתחות מוטורית- הדברים הטובים שנמצאים אצלינו בבית ואפילו לא ידענו עד כמה הם ‘מעודדי התפתחות’ לתינוקות

  1. פינגבאק: שכיבה על הבטן אצל תינוקות | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  2. פינגבאק: התפתחות מוטורית- מנח 'אוירון' בתינוקות, בהקשר התפתחותי | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  3. טלי רדלי

    היי גליה,
    קודם כל אציין שהאתר שלך מדהים ואני מרותקת לכל מה שאת כותבת! בקרוב מסיימת הכל 🙂
    רציתי לשאול בנושא חבילת החיתולים שמשמשת כמדרגה, האם מתאים לבן 3.5 חודשים שלא כל כך אוהב להיות על הבטן ואחרי 5 דקות מתעייף ובוכה?
    האם לתת לו להניח את ידיו? זה יעזור?
    המון תודה,
    טלי.

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי טלי, כמה כיף לקרוא! בעיקרון השימוש בחבילת חיתולים כמדרגה מתאים לגיל מבוגר יותר, מש שכן 5 דקות על הבטן זה בסדר גמור! (יש פוסט של שכיבה על הבון לתינוקות, בו יש המון רעיונות).. כל פעם 5 דקות והוא מסודר! לא לשכוח הרבה על הצד, כל פעם לזמן קצר לפני השכיבה על הבטן(גם לזה יש פוסט). היתרון בחבילת החיתולים לגיל של הבן שלך היא בעידוד התרוממות למעלה, הבאת הידיים לפנים, אם בורחות לאחור (שזה טבעי, כן?) עד שבסופו של דבר יישר מרפקים לצד הגוף. את זה תוכלי לנסות להשיג על ידי הנחת משחק ממש מעניין על החב’ חיתולים, היא מדרגה למשחק המעניין, למשל משחק ‘חיות קופצות’, שאת ממול ממש עושה לו הצגה עם המשחק. היתרון הוא שזו מדרגה רכה, לא גבוהה מדיי. ספרי איך הולך!

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!