על ציוד תינוקות – עגלה לתינוק בהקשר התפתחותי

עגלה לתינוק, זה היום עסק יקר ומעוצב…. כיצד לבחור עגלה שתתאים לתינוק ואפילו תאפשר לו פעילות מוטורית מותאמת? 

גם בטיולון רגיל, הנשכב לגמרי / כמעט לגמרי, אפשר לשים תינוק על הבטן!
גם בטיולון רגיל, הנשכב לגמרי / כמעט לגמרי, אפשר לשים תינוק על הבטן!

פוסט זה הינו חלק מסדרת פוסטים בנושא ציוד מותאם לתינוקות וילדים. פוסטים נוספים בסדרה:

אני חייבת להקדים ולכתוב – גם אני אוהבת עיצוב. אני אוהבת את השילוב של פרקטיות ויופי, תכנון איכותי וחכם של מוצרים, ואני משוגעת על בתים מעוצבים, אביזרים מעוצבים, בגדים מעוצבים, תיבת המייל שלי מתפוצצת מפוסטים של מעצבים (בעיקר מעצבות), ובטח ובמיוחד, ממש ממש, אני אוהבת דברים מעוצבים לתינוקות וילדים.

ולכן, כל עגלה לתינוק חדשה שאני פוגשת, אני מיד מתעניינת ובוחנת אותה בסקרנות: איך היא נראית? מה היא עושה? איך היא עולה ויורדת מהמדרכה? האם קל לדחוף אותה ביד אחת (בכל זאת, יש עוד כמה ילדים מסביב וכלבה להחזיק)?

יש הורים שאוהבים את העגלות הגדולות, המאסיביות, עם הגלגלים הגדולים, גם אני. אבל חלק מהורים המחפשים את הקלות של הקיפול, עגלה לתינוק שתתפוס פחות מקום בבגאז’ וכמובן משקל עגלה הגיוני.

אבל, מעבר לנוחות ולסגנון העיצובי שלנו ההורים: בואו נבחן יחד מה העגלה עבור הילד עצמו: כי אין ספק שחלק לא מבוטל מהתינוקות מבלים זמן רב בעגלה בחודשים ובשנה הראשונה לחייהם.

אם כך, כפיזיותרפיסטית התפתחותית אני ממליצה שלתינוק יהיו מירב ההזדמנויות לעבוד ולהפעיל את גופו, במהלך היום. כך יהיו לו הזדמנויות ספונטניות לשכלל יכולות, ולהכיר ולפתח את תנועותיו.

חשוב לסייג ולציין כי ההמלצות שלי לבחירת עגלה לתינוק מתייחסות באופן כללי להקשר של התפתחות מוטורית, אפילו שבטח יהיו הורים שיחשבו, ‘נו טוב, היתה לנו העגלה הכי פחות מומלצת ועדיין הפיצי התפתח מצויין’. וזה נכון, אבל יש תינוקות שבכל זאת, נמצאים יותר זמן מתינוקות אחרים בעגלה, ויש גם תינוקות שזקוקים לקצת ‘הכוונה’ בכל הקשור להתפתחות מוטורית…

אז הנה מספר המלצות לבחירת עגלה לתינוק בהקשר התפתחותי:

‘אמבטיה’ (עריסה) – כן או לא?  עריסה זה נחמד, נחמד מאוד, לא תמיד פרקטי ולא ממש חובה. אם העגלה עצמה (ה’טיולון’, מה שנקרא) נשכב לגמרי או כמעט לגמרי, לא בטוח שחייבים… היתרון – קשר עין בשכיבה על הגב, אפשרות להיות בעריסה לאורך זמן (זויות מותאמת של 180 מעלות ), הגנה בחורף, מיטה שהולכת איתכם לכל מקום- באמת נחמד. החיסרון – רוב העגלות הנקנות היום בעלות אמבטיה קטנה במיוחד, וסביב גיל 3-4 חודשים מעבירים את התינוק ל’טיולון’ : מבחינה מוטורית עדיף שתינוק ישאר במנח מאוזן ככל היותר (ואם אינו נהנה ב’אמבטיה’, אולי זה כי הוא על הגב שלו ולא ממש נהנה מהטיול כי שכיבה על הגב זה ‘פאסה’ עבורו)- נסו להפוך אותו לשכיבה על הבטן ולהרים את הגגון, הנאה מובטחת (כן כן, גם אם הגובה שלה גבוה יחסית ונראה שאינו רואה מה מלפניו, לא לדאוג, הוא רואה ומרגיש וזה מעודד אותו (1) להרים את הראש עוד יותר (2) לא פחות חשוב:ללמוד לנוח על הבטן ולהניח את הראש כשמתעייף, תוך כדי תנועה. שימו לב לילדים של פולה וייסמן:

נכון שרואים שאלו ילדים של פיזיותרפיסטית התפתחותית?

פולה היא פיזיותרפיסטית התפתחותית, בעלת תואר שני בריפוי בעיסוק (מנהלת מכון הפיזיותרפיה ההתפתחותית באריאל, מטפלת בתינוקות וילדים במרכז הארץ, וגם מרצה באוניברסיטה), ושלחה לי לשמחתי תמונות של החבר’ה שלה על הבטן באמבטיה וטיולונים… תודה פולה!

מושב ‘טיולון’ של עגלה משולבת:  אני לא מתחברת לכל הטיולונים החדשים שנראים כמו כיסא, התינוק יושב בהם כל הזמן: בהטייה קדימה, בהטייה אחורה, עם הפנים לאמא, עם הפנים החוצה- נכון מתוחכם ומעוצב- אבל היי – לא מגיע לתינוק קצת לשנות תנוחה?

סביב גיל 5 חודשים, הורים רבים מספרים לי שהתינוקות ממש לא נהנים בעגלה – זה שלב ביניים כזה, לפני ישיבה עצמאית. אין בעיה לספק לתינוק זמנים קצובים של ישיבה בתמיכה טובה בעגלה, אך מכיוון שבגיל הזה עדיין לא יושב, אין לו ממש יכולת לשנות את התנוחה שלו בעגלה. ויתכן שהוא ‘נשפך’ לו שם בישיבה, ולא נוח לו בלי יכולת להזיז עצמו ולשנות זווית. בגיל הזה כדאי להקשיב לתינוק, ולגוון את המנחים בעגלה כמה שיותר! להשכיב גב בטן (תכף תראו כיצד). כאשר יישב טוב ויציב, יהנה מאוד מחדש.

הנה פוסט מהאינסטגרם שלי (כבר עוקבים? בואו, שמח!), בנושא:

אז איזו עגלה מומלצת ?

דעתי היא שכדאי לקנות עגלה שיש בה 180 מעלות, או הכי קרוב לזה. ולמשוך את התינוק בשכיבה משולבת גב בטן ככל האפשר. וגם, כדי שתינוק ישן יוכל לישון איך שמתחשק לו. כן, גם בגיל שנה ושנה וחצי כשמשתמשים בעגלה. הראיתי בפוסט הקודם איך תינוק יכול לשכב בטיולון על הבטן, אם הוא נשכב לגמרי, פשוט עם הפנים נגד כיוון הנסיעה – אני ממליצה בחום… הנה עוד כמה תמונות בסגנון, למה לא:  פיצקית בת כמעט ארבעה חודשים, בטיולון (זול, יש לציין) רחב במיוחד, שנשכב עד הסוף – נראה שמעניין לה ממול, הא?

להערכתי יותר נעים מאשר שכיבה פאסיבית בחצי ישיבה על הגב בטיולון בזוית- כי יש לה אפשרות בחירה של תנועה ואפשרויות מגוונות של משחק, ולומדת גם להניח ראש ולנוח כשמתעייפת – התנועה הריתמית עוזרת לה.. והנה התינוקת של פולה גדלה כבר לאמבטיה של העגלה, מה שלא מפריע לשכב גם על הבטן (וגם על הגב) ב’טיולון’ :

כיף פה בעגלה...

היא קשורה – והנה המבט על הקשירה :

על הבטן בטיולון

תודה פולה, על התמונות המקסימות, כיף לדעת שיש עוד ‘משוגעות לעניין’ כמוני…. ומי שגר לו במקום פסטורלי כפרי ושטוח – זה הדבר: כן כן, עגלול. האביזר היחיד שנותן לתינוק להחליט לגמרי בעצמו אם רוצה לשכב, ואיך, לשבת או לעמוד במהלך הטיול – עצמאות תנועתית, אמרנו כבר? זה כל הסיפור (ומהות המקצוע שלי)!

DSC_0052

,

והנה לסיום עוד כמה תינוקות מקסימים ממפגשי האמהות והתינוקות של ‘לשבת לקום‘ (כרגע אין מפגשים- אני בארה״ב), שמטיילים במהלך השבוע בכיף בעגלה גם על הבטן (לסרוגין), ונהנים מכך כ”כ:

תינוקות ממפגשי האמהות והתינוקות של 'לשבת לקום' מטיילים במהלך השבוע בעגלה על הבטן
תינוקות ממפגשי האמהות והתינוקות של ‘לשבת לקום‘ מטיילים במהלך השבוע בעגלה על הבטן

בפוסט הבא-  על העגלות שהן רק טיולון פשוט וקל משקל (אלה שקונים שלושה חודשים אחרי שנמאס לסחוב את היקרה שעלתה רק כמה אלפים….).

אני עונה בכיף לשאלות, גם בתגובות, גם במייל, וגם בדף הפייסבוק שלי, ממש פה שמלא בפעילות שוטפת – מוזמנים להכנס ולהתעדכן! להתראות, גליה

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

9 תגובות בנושא “על ציוד תינוקות – עגלה לתינוק בהקשר התפתחותי

  1. פינגבאק: על טיולים וטיולונים | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  2. פינגבאק: על ציוד לתינוקות – והפעם: כיסאות אוכל עם חשיבה לגילאים הבוגרים | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  3. פינגבאק: בחירת שולחן וכיסא לפינת המשחקים של הילדים | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  4. פינגבאק: התפתחות תינוקות – ובכלל מי מטפל בתינוק שלי??? | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  5. פינגבאק: בחירת שולחן וכיסא לפינת המשחקים של הילדים | My great WordPress blog

  6. פינגבאק: על ציוד תינוקות- טיולים וטיולונים | My great WordPress blog

  7. פינגבאק: בחירת שולחן וכיסא לפעוטות לבית

  8. רננה

    המתוקה שלי תהיה בת 5 חודשים עוד שבוע בדיוק. ישנה על הגב מגיל 0. היא אוהבת להיות על הבטן לפרקי זמן של כ 7 דק עם הפסקות בין לבין, היא לא נחה על הבטן, למרות שאני מנסה לעודד אותה לכך. פשוט מסרבת להניח ראש כשהיא על הבטן, זה גם כך מגיל 0 כמעט. מדוע זה כך? כיצד ניתן לעודד בכל זאת?

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      ממש ממש לא חייבים להניח ראש על הבטן! זה נחמד ויגיע בסוף ולא כל התינוקות עושים זאת בגילה. בואי לסדנת 3-6 לקבל הדרכה מקצועית ספציפית!!

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!