קידום איכות האכילה אצל ילדים – והפעם על סכו”ם וכיסאות

הפיזיותרפיה ההתפתחותית בודקת וחוקרת קשר בין סביבה להתפתחות. הפעם נתייחס לסביבה של הארוחה: היא כוללת כמובן את המשפחה (או המשתתפים), שולחן וכיסא, סכו”ם וכלים. כל פעם מחדש מדהים לגלות עד כמה לסביבה מותאמת לילדים יש שיפור לטובה על פיתוח מיומנויות!

פוסט שבסופו הרבה רעיונות ספציפים להורים !

לא מעט ילדים מראים קושי בארגון והתנהלות בארוחה, בישיבה למשך כל הארוחה, ועולים קשיים מדיווח ההורים לגבי תפעול הארוחה עם סכין ומזלג.

מבחינה התפתחותית, כבר בגילאי שלוש-ארבע יכול הילד לגרוף את האוכל עם סכין ומזלג, בעזרת הדרכה, הדגמה ותמיכה של מבוגר.

הפיזיותרפיה ההתפתחותית עושה קצת ‘ארגונומיה’ בחיי התינוק והילד. הילדים כיום יושבים שעות רבות ונדרשים לפתח מיומנויות כאכילה בעזרת סכו”ם, ציור, גזירה והדבקה, אולם ישיבה בכיסא שאינו מתאים לגובה השולחן ולמידותיו של הילד עלולv להשפיע לרעה על איכות התפקוד שלו ועל פיתוח המיומנות.

פוסט זה הינו חלק מסדרת פוסטים בנושא התאמת הציוד והבית לצרכי הילדים:

  • פוסט בנושא בחירת כיסא אוכל לתינוק בקישור ה-זה
  • פוסט בנושא כיסאות אוכל לילדים ופעוטות (השלב הבא) בקישור ה-זה
  • בחירת טרמפולינה לתינוקות בקישור הזה
  • משחקי תנועה והתפתחות הקשורים לאכילה פוסט משותף עם תרצה שני דיאטנית ילדים  – פה

אחת השאלות הראשונות שאני שואלת משפחות לילדי גן הבאים לטיפולי פיזיותרפיה (לרוב בגלל ריצה מסורבלת, קושי בקפיצה..) נוגעת ליכולות ולהרגלי האכילה. כמעט תמיד אני קולעת ‘בול’ בתחום שלא חשבו בכלל להעלות מול הפיזיותרפיסטית (על קשיי גמילה והתרוקנות בפוסט אחר…) ולעיתים קרובות השיפור הראשון שנצפה במסגרת התהליך הטיפולי הינו בקידום איכות האכילה, במסגרת הגן והארוחות הביתיות.

האם גם אתם רוצים שהילד ישב יפה ליד השולחן? שילמד וישכלל את המיומנויות שלו עם הסכין והמזלג? בדקו האם הכנתם לו סביבה שמתאימה למידותיו : 
כדאי לדעת כי כיסא בגובה ובעומק מושב מתאימים, כמו גודל של הסכו”ם, יכולים לשנות לגמרי את הישיבה של הילד ולאפשר לו תשתית טובה לפתח מיומנות ולשכלל אותה.

גם לאכילה משותפת עם המשפחה מאפשרת לילד למידה מהאחר (גם על מיומנויות אכילה וגם חשיפה למאכלים מגוונים), לעומת אכילה לבד, שלא ממש מעודדת את הילד ‘להתעמק’ במיומנות, בוודאי שלא מומלץ לאכול בצפייה מול מסך טלויזיה/אייפד וכו’ –  שכן הילד כלל אינו מתיחס ומשפר מיומנות כך. כדי לשפר יכולת עליך להתיחס למה שאתה עושה. 

קידום איכות האכילה של ילדים יכול להתבצע על ידי ההורים בקלות רבה בבית:
התאמת כיסא טוב שישמש לשנים רבות: פוסט עם דוגמאות רבות לכיסאות  ילדים שמתלבשים ‘בול’ בשולחן האוכל המשפחתי ואינם נראים ‘תינוקיים’ – הנה בתמונה הבאה דוגמא לחלק ממה שיש בארץ למכירה, וישמשו את ילדיכם גם שנים הלאה – בגילאי בית הספר היסודי – פוסט בנושא בקישור הזה.

תמונה של כיסאות איקאה לילדים, מפתיע כמה שנים נוח לילדים לשבת עליהם. לקוחה מהפוסט בנושא
כיסא ילד באמזון

גם סכו”ם בגודל מתאים לילדים מספק יתרון ביכולתו של הילד לתפעל אותו טוב יותר.

שימו לב לתמונה, גם פה הסכו”ם של איקאה מככב- בתמונה ניתן להתרשם מההבדל בגודל הסכום לילדים של איקאה לבין הגודל של המבוגרים:

סכום בגודל מותאם לילדים

ילדים רבים אוכלים את רוב הארוחות בגן ובצהרון עם כפית ומזלג- ואצבעות (!!)

ואני שואלת- למה? ומדוע הוחרמו הסכינים, אפילו סכיני החמאה הלא חדים? הנטייה בגני הילדים היא לספק אוכל בקעריות ולא בצלחות. כדי להעמיס יותר בקלות עם הכף והמזלג.

היה טוב לשנות זאת בגנים, אך בינתיים אפשרו להם חוויות אחרות בבית: של סכום מלא, צלחות שונות ויציבות, והתנסויות שונות. שימו לב שלעיתים קרובות דווקא צלחות פלסטיק פחות פחות יציבות וכבדות, ועלולות לברוח בכל תזוזה. הנה סטים שישאירו אתכם עם עודף מעשרה דולר שמצאתי באמזון: 

שימו לב, הלינקים בתכנית שותפים (מה שאומר שהמחיר עבורכם כרגיל, והבלוג יקבל עמלונת אם תרכשו דרך הלינק שבתקווה יום אחד יצטבר ויעזור לתחזוקת האתר ושדרוגו! ). לפרטים -כאן.

בקרו בדף ההמלצות האמריקאי שלי באמזון למוצרים הקשורים לאכילה – הלינק פה

קדימה, המלצות תכלס’ להורים:

  • כדאי להשקיע בתצפית קצרה על הדרך בה הילד שלכם יושב: על הגובה של הכיסא והאם המרפקים יכולים להיות מונחים בנחת על השולחן. האם יושב על הברכיים רוב הארוחה? לא מומלץ. כדאי שכפות רגליו ינוחו על רגלית של כיסא, לתוספת יציבות. על גובה השולחן להיות בגובה של 15-25 ס”מ מעל הכיסא.
  • ממש ממש לא מומלץ לתת לילדים לאכול בשולחן פלסטיק קטן בפינת אוכל לילדים. ילדים זקוקים לאכול עם שולחן וכיסא יציבים. בנוסף, לאכילה הבטים רגשיים וחברתיים. אכילה היא מקום מפגש שיח ולמידה עם החשובים ביותר: המשפחה. דרך צפייה והשתתפות עם בני המשפחה מקבלים כלים חשובים לחיים. הושיבו את הילדים לאכול בפינת האוכל המשפחתית.
  • אפשר להתחיל לתרגל חיתוך עם סכין ביד אחת ובהחזקת מזלג ביד השנייה עם בצק משחק. זו התנסות מוטורית חשובה וכייפית. הילדים יהנו מאוד מאוד- מבטיחה! על משחקי אוכל נוספים שמקדמים התפתחות  בפוסט המשותף עם תרצה שני, דיאטנית ילדים- בלינק הזה.
  • שווה לאכול ככל האפשר יחד עם הילדים. אין כמו דוגמא יומיומית ועקבית של אכילה בסכין ומזלג. מאפשרת לילדים הכרות עם אוכל חדש (גם אם רק מתבוננים בו ומריחים אותו ותרגלים אליו), למידה של הרגלי אכילה בוגרים וגם שיחה בנושאים הקשורים למזון ולאכילה.
  • עודדו את הילד לשבת לאכול כשכל גופו פונה קדימה, לשולחן, ולא אוכל בישיבה צידית (ילדים רבים יושבים ככה על הצד, כמו מי שמתכוננים לרדת מהכיסא בכל רגע..)
  • כדאי ללמד את הילד לארגן את סביבתו. למשל- להניח את הכוס מאחורי הצלחת למניעת תקלות (הזזת המרפק עלולה להפיל את הכוס)
  • האם הסביבה תומכת או מלחיצה? אנו המבוגרים אחראים על הסביבה הרגשית. מומלץ לשבח על אכילה בוגרת (לעומת להעליב או לבייש על אי הצלחות). לעודד לתמוך ולהדגיש את חשיבות התרגול היומיומי. כי למיומנות מוטורית לוקח זמן להשתכלל ולהפוך ליעילה ו’אלגנטית’ !

וכמובן, במקרה בו אתם חשים שיש קושי לילד לשבת בצורה יציבה, להחזיק את גופו ולייצב את הסכו”ם. אולי שווה להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת ו/או מרפא/ה בעיסוק. קצת על מה קורה בפיזיותרפיה התפתחותית בגילאי גן (הנה קדימון: זה ממש כיף 🙂  ) – בפוסט הזה

בהצלחה!

מוזמנים להרשם לבלוג לקבל עוד רעיונות ופוסטים ברגע שמתפרסמים ישירות למייל (בקצב רגוע, לא לדאוג)!

לדף הפייסבוק שלי – פה  ושם אפשר גם לכתוב לי ולהעלות שאלות בפרטי / ישירות על הדף

חובבי הפינטרסט ימצאו אותי פה

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

6 תגובות בנושא “קידום איכות האכילה אצל ילדים – והפעם על סכו”ם וכיסאות

  1. Tirtsah Shani

    גליה כתבה ברורה וחשובה. נקודה אחת הייתי ממליצה להדגיש. בגנים רבים לצערי נותנים לילדים לאכול במזלג וכף במקום כפית. זאת במטרה שמשך זמן הארוחה יהיה קצר יותר (כי על הכפית עולה כמות קטנה יותר של אוכל).
    אכילה בכף אינה מותאמת לגודל הפה של הילד וגורמת לו להתרגל להכניס כמויות גדולות של אוכל לפה, כלומר לאכילה שאינה מותאמת אליו. המלצתי להורים בדקו את הנושא והפנו את תשומת לב הגננות לכתבה זו וגם לנקודה זו.

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      זו נקודה קריטית!
      מכיוון שהפעם התייחסתי לפעוטות וילדים גדולים, לא העליתי אותה אולם האכלה בכף של תינוקות היא הפרעה לכל פעילות ואיכות האכילה- לפתיחת הפה, לתנועותיו בעת האכילה והבליעה ובאופן כללי להתפתחות של תפקודי האכילה החשובים ככ לעתיד.
      תודה על תגובה חשובה!

  2. הילה

    שלום גליה,לא כל כך הבנתי איך המרפקים יכולים להיות מונחים בנחת על השולחן כשאת גם ממליצה שעל השולחן להיות בגובה של 15-25 מס מעל הכסא?

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי הילה !
      15-20 סמ הם רווח יחסית מאוד קטן לעומת ילדים שיושבים על כיסא מבוגר והשולחן מגיע לסנטר שלהם בערך.
      אם את מעונינת, שלחי לי תמונה של הילד היושב מהצד ונוכל להעריך יחד!

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!