התפתחות מוטורית- מתכוננים לחורף עם התינוקות

התפתחות תינוקות בחורף : המלצות לסביבה מעודדת תנועה גם לימי החורף: משטח פעילות מותאם, נעלי טרום הליכה לרגליים הקרירות, והמלצות לביגוד מתאים

כשמתחיל להיות קריר, אנחנו ההורים לתינוקות מתחילים להתמלא בדאגות חדשות: קר לו בראש / ברגליים/ הוא זוחל על הרצפה/ הגרביים נופלות ומה לא? ? כן כן, גם אני אמא דאגנית ומכירה את כל ה’חששות קור’ האלו מנסיון אישי  🙂  אבל, גם תינוקות בחורף מעוניינים לחקור את הסביבה, להתפתח ולהתנייד-

ולכן, כחלק מקבוצת הפוסטים בנושא התפתחות מוטורית בתינוקות, אני מתייחסת לארגון סביבה ביתית מעניינת ומעודדת התפתחות וסקרנות- גם בחורף! אבל לפני כן, רק שתדעו – הנה פוסטים נוספים שהכנתי, בנושא התפתחות מוטורית של תינוקות:

קדימה, בואו נעבור על ‘חששות החורף’ אחת אחת, ונציע הצעות ספציפיות:

1. “הרגליים שלו קפואות’ – תחממי לו את הרגליים!”

אז לגבי הגרביים הנופלות תכופות, של התינוק הזוחל, ואולי כבר נעמד ומתחיל להסתובב : למי שלא מכיר אני מציעה פה סוג של נעלי טרום הליכה נפלאות. מעין גרב מעור רך, עם סוליה דקה דקה (ברובן).

אלו נעלים שבעיקר לא מפריעות – לא לרגל, לא לתינוק, ושומרות את הגרב במקום.

אני אוהבת להציע אותן להורים שנפגשים איתי לטיפולי פיזיותרפיה התפתחותית בתינוקות שלהם. הן גם די טובות נגד החלקה (לפעמים יותר, לפעמים פחות, תלוי בסוג), מחזיקות יופי את הגרב, ובהחלט מדליקות עם מגוון הציורים עליהן (כמה כיף לעשות שופינג לתינוקות!)…

נעלי 'טרום הליכה' לתינוקות עומדים
נעלי ‘טרום הליכה’ לתינוקות עומדים

אפשר להנות מהן כנעלי בית עד גיל שנה וחצי שנתיים, לפי מידת הרגל, ושיתוף הפעולה מצד הילדים.

יש דגמים יוקרתיים יותר:

שו-שוז נהדרות
שו-שוז נהדרות

ויש גם פשוטים בעשרה דולר –

נעלי עור טרום פשוטות ומקסימות
נעלי עור טרום פשוטות ומקסימות

מה שמומלץ: שיהיו רכות. ושימו לב: הן לא אמורות להנעל בקלות רבה מדי, צריך פשוט לפתוח עם שני האגודלים, ולהכניס את רגל התינוק.

לחברות הקרובות שלי, אם נולד תינוק בחורף, אני קונה אותם כמתנת לידה – כדי שימתינו בהיכון לחורף הבא: בדיוק כשייעמד, ויתחיל להסתובב לו בבית, ישלפו מהמגירה וקדימה לרגליים, חסל סדר רגלים קרות.

הנה כמה נעלי עור ‘מחזיקות גרביים’ מדף ההמלצות שלי באמזון: 

לחצו על התמונה להגעה לקישור. הלינקים בתוכנית שותפים- לחצו כאן לפרטים.

2. “למה את שמה אותו על הרצפה? הרצפה קרה!” 

אבל תינוק צריך להיות על הרצפה, ולא רק בלול ובמיטה, נכון? ככל שיהיה במרחב הפתוח כך יש לו יותר רצון להתקדם ולנוע…  ככל שהמשטח יהיה יותר יציב ופחות ‘רך’, כך התינוק יוכל לקבל ממנו ‘קונטרא’ טובה יותר – למשל מזרן פעילות לקטנטנים, שטיח יציב, משטח פאזל סול לתינוקות (לא את אלו עם החלקים הקטנים המתפרקים!)

מה פחות מומלץ? משטח רך מדי, כמו שמיכה עבה או מזרון עבה במיוחד (של לול או מיטת תינוק). זה יכול להפריע לנוע ומגביל את המקום.

משטח פאזל סול

כיום יש עוד כל מיני הצעות חדשות למשטחים מתקפלים לתינוקות בחנויות. המלצה שלי: אני פחות אוהבת את המשטחים המאוד מקושקשים, ומעדיפה תמיד למצוא משטחים חלקים, ללא ציורים, למרות שממש לא פשוט למצוא.

רוצים להשקיע טיפונת יותר, במשטח שהוא יותר קבוע וקל לניקוי?

אפשר בהשקעה נמוכה להניח על הרצפה הקרה באזור המשחק משטח שטיח פי וי סי שמאוד מתאים ל’שלב הבא’:

המשטח מונח קבוע על הרצפה וממש מתאים לתינוקות לזוחלים ועומדים. גם לילדים ממש כיף לשבת עליו, נוח לנקות אותו, והוא מעט מבודד. זו יכולה להיות הרצפה הקבועה של פינת משחקים בבית לילדים.

בדרכ ניתן לרכוש בחנויות של שטיחים ושטיחי קיר.

בקליניקה הכי ראשונה שלי היה משטח כזה, בדוגמת פרקט של פי וי סי. יש עוביים שונים, שלי לא היה מבודד לגמרי, הרצפה עדיין קרירה, אבל התינוקות והילדים מאוד אהבו לנוע עליו.

תראו בתמונה איפה מסתיימות המרצפות ומתחיל המשטח:

משטח פי וי סי בחדר הטיפולים שלי

3. למה את לא מלבישה אותו? יהיה לו קר!

לפעמים מגיעים אלי להערכה התפתחותית תינוקות שלטענת ההורים אינם מתהפכים, אינם זוחלים ובכלל לא ממש זזים. אני מייד בוחנת האם כמות הבגדים מאפשרת לתינוק לנוע בכלל… לפעמים עם קילוף השכבות מתחילה עוד ועוד תנועה- ולפתע אפילו מתהפך, המום מיכולתו החדשה להניע את רגליו וידיו הקטנטנות….

אז אני ממליצה לא להגזים עם בגדי החורף, ולראות שנוח לתינוק…

כיף לראות עד כמה התינוקות נהנים להיות ערומים ותנועות חדשות בגופם הקטן מתחילות להתרחש, באופן ספונטני ומקסים (הכי טוב!). בסדנאות עיסוי התינוקות שאני מעבירה תינוקות החורף ‘חוגגים’ במיוחד, ולכן אני ממליצה שתתנו להם הזדמנויות להיות בחדר מחומם בצורה נעימה, עם מיעוט בגדים וללא גרביים ונעליים. זה ישמח אותם, ויעודד אותם לנוע בכיף (למשל לפני האמבטיה).

עד כאן, מקווה שנתתי כמה עצות חדשות עבורכם,

רעיונות חדשים אני מפרסמת גם בפייסבוק ובאינסטגרם אז מוזמנים לסושיאל המועדף, לעקוב ולהשאר מעודכנים!

אתם מוזמנים להרשם לבלוג הזה, פה באתר, למעלה בדף, מצד שמאל, ולקבל למייל עדכון על פוסטים חדשים.

להתראות, גליה.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

10 תגובות בנושא “התפתחות מוטורית- מתכוננים לחורף עם התינוקות

    1. גליה דאובה פישמן מאת

      הי לנה,
      קניתי אותו בחנות ספורט, זה משטח בו כל ריבוע בגודל 60*60. אני יודעת שיש בחנויות לתינוקות, ‘סטוקים’ למיניהם בזול יותר

  1. פינגבאק: הדברים הטובים שנמצאים אצלינו בבית ואפילו לא ידענו עד כמה הם 'מעודדי התפתחות' לתינוקות | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  2. פינגבאק: התפתחות מוטורית- שכיבה על הבטן | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  3. פינגבאק: התפתחות מוטורית- הדברים הטובים שנמצאים אצלינו בבית ואפילו לא ידענו עד כמה הם 'מעודדי התפתחות' לתינוקות | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותי

  4. פינגבאק: התפתחות מוטורית: על התיישבות וישיבה של תינוקות | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  5. פינגבאק: התפתחות מוטורית- מנח 'אוירון' בתינוקות, בהקשר התפתחותי | לשבת לקום פיזיותרפיה התפתחותית בעמק

  6. פינגבאק: התפתחות מוטורית- מנח 'אוירון' בתינוקות, בהקשר התפתחותי | My great WordPress blog

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!