סקי ומחשבות על למידת מיומנות מוטורית חדשה אצל ילדים

בחופשת חנוכה הזו בחרנו להתנסות בחוויות למידה של מיומנויות מוטוריות חורפיות חדשות, 

תוך שאני מנסה מאוד לשמור על קצב מול הילדים שלי (האתגר האמיתי….), לא יכלתי להפסיק ולהתפעל מיכולות הלמידה המוטורית של ילדים.

למידת מיומנות חדשה של תנועה דורשת הבנה, מוטיבציה, חזרות ותרגול.

למידה מוטורית מאתגרת

למדתי המון מצפייה בילדיי: הם בכלל לא הבינו מה המדריך אומר להם! אבל היתה התלהבות ורצון (מוטיבציה!), הם התבוננו בו ובאחרים, הקשיבו לגוף שלהם, והצליחו להסביר לי מה הם עושים (כשהם הסבירו לי במילים שלהם, הם יכלו להפנים את הלמידה).

למידה מוטורית היא מושג מקצועי, שמאחוריו תאוריה ומחקר רב.  מוגדר בתור ‘סדרת תהליכים פנימיים הקשורים לתרגול או התנסות המובילה באופן יחסי לשינויים קבועים ביכולת להתנהגות מיומנת’

ובמילים אחרות – כאשר תהליכים מורכבים במוח מתרחשים בתגובה להתנסות ו/או תרגול של יכולת מסויימת המובילים לשינויים במערכת העצבים המרכזית המאפשרים את הפקת היכולת המוטורית החדשה.

ישנם שלבים שונים שמהווים את תהליך הלמידה המוטורית, עד שהופכת לשוטפת ואוטומטית ממש. רוב הישראלים בחופשות הסקי ממש מתפעלים מילדים ומבוגרים מקומיים שגולשים בצורה אלגנטית ושוטפת, שנראה כי אינם משקיעים כלל מחשבה ומאמץ בגלישה במסלולים מאתגרים. אבל עלינו לזכור כי למקומיים יש שנים של תרגול וחשיפה, לעומת מי שמגיע אחת לתקופה.

ומפה מחשבות על העבודה בקליניקה:

גם בפיזיותרפיה ההתפתחותית, כשאנחנו מלמדים ומתרגלים מיומנויות חדשה עם הילדים (ריצה, קפיצה, גלגול ועוד), אנו ראשית זקוקים למוטיבציה! וכמובן לתרגול רב, וגם בהחלט ניתן לשלב בהמשך שיח על הפעילות- אנו יכולים לחשוב עליה, לדמיין אותה ולתקן טעויות דרך ניתוח התנועה (גם בגיל ארבע, עובד נהדר).

ועוד כמה תובנות שקשורות לבית:  אנחנו כהורים לפעמים זקוקים לפעמים לזכור שלא לכל ילד לוקח אותו הזמן ללמוד מיומנות מוטורית חדשה.

כדאי לתת לתרגול מקום וזמן, ופניות. למשל ללכת הרבה לגן השעשועים, לדלג באופן קבוע יחד על המדרכה, לאפשר לילדים לתרגל באופן קבוע רכיבה על אופנים, גלגיליות ועוד. ‘פעם ב’ לא תמיד מספיק לילדים.. רובנו זקוקים לתרגול רב, והתוצאות – יגיעו, בינתיים לעודד, להתלהב  ועם ההצלחה תעלה עוד ועוד המוטיבציה!

ומה עושים בארצנו מעוטת השלג בחורף? כשפחות מדלגים ויוצאים לגן השעשועים? מומלץ לצאת להליכות מרגיעות כשהשמש יוצאת לביקור, לתרגל קפיצות בשלוליות (בטח, עם מגפיים), אפשר לקנות הביתה טרמפולינה קטנה ולאפשר לילדים לקפוץ בנחת בהשגחה, להניח חישוקים למסלול קפיצות בבית, ועוד ועוד….

חורף נעים וחמים,

גליה

לדף הפייסבוק שלי – פה

ביבליוגרפיה: Physical Therapy for Children.  Campbell, S.K. et al. 2006. pgs. 76-90

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

 

נהנתם מהפוסט? רוצים לשאול או להעיר? מוזמנים פה בתגובות!